Hopp til innhold
Anmeldelse

Klaverkonsert som kabaret

Komponisten og jazzmusikeren Erlend Skomsvoll har skrevet en klaverkonsert for Ultimafestivalen. Det ble en underholdende, men episodisk lek.

Erlend Skomsvoll
Foto: Lars Myhren Holand

anm

Klaverkonsert av Erlend Skomsvoll ”A Composers Diary While writing His First Piano Concerto”
Solist komponisten
Chase av Nils Henrik Asheim
Nachruf av Arne Nordheim
Arne Nordheims komponistpris til Magnar Åm
Vandrande himmel av Magnar Åm, Unni Løvlid, alt.
TrondheimSolistene, musikalsk leder Øyvind Gimse.
Kulturkirken Jakob under Ultimafestivalen fredag 18.sept
Sending NRK P2 lørdag 19.sept kl. 19.30

Erlend Skomsvolls klaverkonsert er historien om hvordan en klaverkonsert blir til. Tittelen er “A Composers Diary While writing His First Piano Concerto”. Komponisten er solist, og han avbryter, prøver ut, snakker med mamma i mobiltelefon og får servert kaffe.

Som Kagel

Men denne prøvesituasjonen er bare på lissom. Man merker at det er innstudert og ikke et virkelig sjansespill.

Han angriper høytideligheten og tar oss inn i prosessen slik som Mauricio Kagel kanskje kunne ha gjort det med sitt musikalske teater.

Talekor

Øyvind Gimse

Med på notene - Øyvind Gimse og hans TrondheimSolister

Foto: Torkil Baden / NRK

Når halvtimen er gått, har vi vært gjennom mange forskjellige musikalske situasjoner som er artige, men som henger dårlig sammen, og det er ikke alltid like morsomt.

Det begynner med noen tradisjonelle klaverkonsertfraser og talekor fra musikerne i de utmerkete TrondheimSolistene om hvordan man komponerer.

Så kommer en fiffig vals som etter hvert går i oppløsning, og mens solisten henter kaffe, sovner musikerne.

Modernistisk

Et raskere parti med assosiasjoner til Sæveruds Rondo amoroso gir kontrast, før lange gnissende klanger gir et modernistisk anstrøk i retning av Penderecki.

I siste del er vi inne i en kraftfull pianistisk tradisjon med en blanding av Sæverud og Rachmaninov mens musikerne bare later som de spiller.

Jazzpiano

Og så klinger det hele ut med en Philip Glass-liknende minimalisme, og for første gang avslører komponisten sine røtter med vakkert jazzpiano.

De tre-fire viktigste ideene gir noen fine stunder. Men som helhet blir det en oppstykket kabaret

Stunt

Skomsvoll vil ikke nødvendigvis fornye den norske klaverkonserttradisjon, men pirke i den, og det kan gjerne gjøres.

Opplegget er så knyttet til hans person at det blir mer et personlig stunt enn tilskudd til repertoaret. Men underholdende er det.

Erland Skomsvoll og TrondheimSolistene

Erland Skomsvoll og TrondheimSolistene fikk god mottakelse i Kulturkirken Jakob

Foto: Torkil Baden / NRK

Asheim

Ultimakonserten i Kulturkirken Jakob bød også på tre andre norske komponister. Chase av Nils Henrik Asheim var en krevende åpning med sitt spill mellom fredsommelige linjer og agressive, kortere motiver.

Stykket har en original utforming der musikeren improviserer og nærmest famler seg fram.

Pris til Magnar Åm

Magnar Åm

Magnar Åm fikk Nordheimprisen

Foto: Torkil Baden / NRK

Arne Nordheims komponistpris gikk til Magnar Åm som ble representert med Vandrande himmel i komponistens karakteriske poetiske stil og med en dåm av folketone.

Den fikk solisten og kvedaren Unni Løvlid fint frem.

Bruckner-frelst

Sterkest sto Nachruf, ettermæle, av Arne Nordheim, fra ungdomsverket Strykekvartett 1956.

Det er Nordheim på sitt mest Bruckner-frelste, -enkle, langsomme og uendelig uttrykksfulle linjer, som TrondheimSolistene finslipte.