Hopp til innhold

Karin Rehnqvist - en av Sveriges mest fremførte komponister

Jeg står på to ben, det ene i modernismen og det andre i folkemusikken. Og begge de bena er like viktige, sier Karin Rehnqvist.

Karin Rehnqvist
Foto: Martina Holmberg

"Evigheten är alldeles för stor, i dag", sukker sommerfugl-larven i Werner Aspenströms dikt; "Jag tror jag stannar på mitt körsbärsblad och mäter upp mitt gröna körsbärsblad."

Det er fantastisk, som her, å se det store i det lille, sier Karin Rehnqvist - alltid er på jakt etter tekster med underfundighet og store perspektiver. Hun har i mange år vært en av Sveriges mest kjente komponister, og i dag, 51 år gammel, er hun også en av Sveiges mest spilte komponister internasjonalt.

Komponert helhet

I 2002 fant hun ut at hun ville sette flere av verkene sine sammen til en helhetlig komposisjon, med nykomponerte overganger. ”Till ängeln med de brinnande händerna” (etter et dikt av Björn von Rosen) ble tittelen på den nye helheten, nå utgitt på CD, og som konsert fremført med regi og lyssetting.

Men hvordan få flere verk, komponert uavhengig av hverandre gjennom flere år, til å henge sammen som en helhet?

Modernisme og folkemusikk

Karin Rehnqvist har en tydelig gjenkjennbar stil. Midt i den moderne klangen dukker alltid elementer fra eldgammel svensk folkemusikk opp.

Ikke minst bruker hun ”kulning”, som det heter på svensk, en urgammel sangteknikk der stemmen blir lagt høyt og gjennomtrengende for å bli hørt over store avstander. En slags ropesang.

3 urfremføringer på kort tid

I flere år har Karin Rehnqvist vært såkalt composer-in-residence i Det skotske kammerorkester og i Det svenske kammerorkester. Som del av dette samarbeidet ble "Requiem Aeternam" urfremført i Glasgow i oktober. Og nå i desember har hun to urfremføringer i Portugal: "Who’s that calling", en happening for konsertsal, to folkesangere og ensemble, og "Triumf att finnas till", for barnekor og symfoniorkester. Denne siste teksten, av Edith Södergran, har hun allerede brukt i en versjon for damekor: ”Vad fruktar jag? Jag är en del utav oändligheten”, heter det her. "Et motto å bære med seg i livet" - sier Karin Rehnqvist.

Møt Karin Rehnqvist i Musikk i brennpunktet, NRK P2, onsdag 3. desember kl. 21.03 - 22.00.

Hør innslaget om Karin Rehnqvist i Musikkredaksjonen her:

"Till ängeln med de brinnande händerna" er utgitt på platemerket Intim Musik, IMCD 110.
Utøvere: Koret La Cappella, sopranen Helena Ek og instrumentalensemble.

Les mer om koret La Cappella her: La Cappellas hjemmeside