Hopp til innhold

Hvordan ta vare på hukommelsen

Slo du av komfyren og låste du døra? I en travel hverdag er det lett å glemme slike detaljer. For ikke å snakke om studenter som leser til eksamen, og gjerne skulle hatt klisterhjerne. Alle glemmer vi i større og mindre grad. Men det finnes råd for en bedre hukommelse .

For å lære må du kunne huske
Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX

Tomater

Antioksidanter beskytter hjernecellene.

Foto: Ivan Chuyev chuew@yandex.ru

En sunn livsstil har mye å bety for hvor godt du husker. Sørg for et regelmessig levesett, med nok søvn, mosjon, sunt kosthold, og lite alkohol. Din mentale helse og livssituasjon har også betydning.

Spis klokt

Grillet laks med fransk potetsalat

Laks gir omega-3

Foto: Audun Aagre

Feit fisk, magert kjøtt, grove kornprodukter, samt frukt, nøtter og grønnsaker skjerper hjernen. Et riktig kosthold kan styrke hjernens kapasitet og forbedre hukommelsen og konsentrasjonsevnen. Hjernecellene består av 60 prosent fett, og trenger smøring for å fungere. Omega -3 som finnes i bl.a. feit fisk som laks, sild, makrell, og i olivenolje, er rik på sunne fettsyrer og proteiner. Stoffet DHA som finnes i disse matvarene har faktisk vist å kunne styrke hjernens hukommelse og læringsevne. Grove fullkornsprodukter, grønnsaker, linser, og nøtter gir flotte karbohydrater. Dette er energi til hjernen. Sørg også for magert kjøtt slik som kylling, kalkun og svin, dette gir proteiner som gjør at vi holder på kreftene uten for rask stigning av blodsukkernivået. Vi trenger også antioksidanter for å beskytte hjernecellene, frukt og grønnsaker med sterke farger, nøtter og bær er gode kilder til dette. Med andre ord, maten som får hjernen til å fungere godt, er også de næringsstoffene som kroppen din for øvrig har best av.

Husk å huske mens du gjør det

Piet Hein

Drikk klokt

Vannglass

Både kropp og hjerne trenger vann.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

For å holde konsentrasjon og læringsevnen oppe er det viktig å holde væskebalansen i orden. Føler du deg trøtt, sliten og med lett hodepine, kan årsaken være så enkel som at du ikke har drukket nok vann. Husk at kaffe er vanndrivende, en tørst kropp har en hjerne som jobber dårligere. Unngå for store mengder alkohol. Alkohol påvirker både læringsevnen og hukommelsen. Selv små mengder alkohol reduserer hjernens evne til å lagre nye minner, og særlig faktaminner, slik som navn og telefonnummer.

Nok søvn

Tilstrekkelig søvn er viktig for den mentale helsen. Er du våken 21 timer i strekk presterer du på linje med en som er beruset og har 1 i promille. Mangel på søvn går også utover konsentrasjon og læringsevne. Dessuten lagres fakta bedre i langtidsminnet mens vi sover. Så det er ikke uten grunn at det lønner seg ”å sove på det”

Fysisk trening

Trening og fysisk aktivitet holder kroppen vår frisk, gjør oss bedre rustet til å takle stress og styrker imunforsvaret . Dette igjen skjerper vår mentale helse og bedrer konsentrasjonen og hukommelsen.

Stress ned og tro på deg selv

Skoleelever

Ha tro på at du kan lære noe nytt.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

En stresset tanke gir lite rom for å lagre minner. Dersom du alltid har det travelt, og ikke er tilstede i din egen hverdag, vil du heller ikke greie å huske godt. For høyt stressnivå legger lokk på evnen til å huske. Sørg for at livssituasjonen din er mest mulig ryddig og oversiktlig. Tenk positive tanker om deg selv. Har du liten selvtillit og liten tro på at du faktisk kan lære noe nytt, vil du også i liten grad kunne gjøre det. Vi oppnår bare det vi tror vi kan klare. Så se positivt på nye utfordringer, minn deg selv om alt det du er flink til, og vær bevisst på å styrke din egen selvfølelse.

Kilde: Jo Iddon / Hugh Williams: Bedre hukommelse