Etter ulykken i Oslofjordtunnelen sist helg har mange stilt spørsmålstegn ved sikkerheten i norske tunneler. Nå tar Vegvesenet affære.
Kultur gir trygghet
- Sikkerhet har også med trivsel å gjøre. Hvis folk opplever en situasjon som behagelig, reduseres faren for ulykker. Undersøkelser viser at kultur får folk til å slappe av, og derfor ønsker vi nå gi samtidsmusikken sjansen, forteller seksjonsleder Trond Didrichsøn ved Vegvesenets forskningsinstitutt.
- En tunnel er pr definisjon bare et hull, så tunnelkultur er noe som må skapes, ifølge Didrichsøn.
Malerier virker ikke
Trond Didrichsøn
Didrichsøn forteller at man tidligere har gjort forsøk med lysskulpturer og veggmalerier, men med liten effekt. - Kjører du i en mørk, lekk tunnel med dårlig luft, undergraves sikkerhetsfølelsen og det nytter ikke med fin kunst på veggene, sier trafikkforskeren. - Det må skarpere lut til. Han avviser påstanden om at samtidsmusikk ikke vil falle i smak hos den jevne bilist, og henviser til uttalelser fra komponistene selv.
- Ikke vanskelig
- Det er en myte at samtidsmusikk er vanskelig. Vi velger å se på det som klassisk musikk, bare at den er ny, sier Petter Clausen, talsmann for Landsforeningen Rettferd for Norske Samtidskomponister, som ser positivt på tiltaket.
En av utgivelsene som nå vil bli spilt i norske vegtunneler.
Nye norske verk
I tillegg til en rekke høyttalere langs bergveggen, vil en radiosender overstyre bilistens radio. Verkene som skal spilles, er i første omgang: Nasse Nøff plays Theme from Psycho and other Hitchcock favourites on his toy piano (Olav Anton Thommesen, Oslofjordtunnelen), Music that disturbs women (Asbjørn Didrichsøn, Vinterbrotunnelen) og Eine Kleine Car Alarm Inferno (Rolf Wallin, Lærdalstunnelen).
En berikelse
- I hvilken grad dette fremmer tunneltrivselen vil kanskje variere noe fra person til person, innrømmer Didrichsøn. - Det vi kan garantere er derimot at man vil komme kulturelt beriket ut i andre enden. Hvis noen mot formodning skulle bli redd av lydene kan man jo si at det da gir en slags verfremdungseffekt, som salig Brecht var så opptatt av. Og det skal man heller ikke kimse av, avslutter en engasjert Trond Didrichsøn.
Lillegull er usikker
- Jeg er ikke overbevist om at dette vil hjelpe oss med tunnelskrekk, uttaler Lillegull, kjent fra NRKs serie Campingliv, i en kommentar rett før et nytt forsøk på å kjøre gjennom den fem kilometer lange Vinterbrotunnelen.