Vi jobber kontinuerlig med å justere disse hjelpsidene etterhvert som vi ser feil oppstår på forskjellige plattformer. For å gjøre sidene bedre håper vi du kan melde fra til oss på alltidmoro@nrk.no om egne erfaringer (fortell hvilken type maskin, OS, browser og linje du bruker, evt send med bilde/beskrivelse av feilmeldinger hvis mulig).
Teknisk info / feilmelding
Videoene er lagt ut i formatet Windows Media og finnes i flere ulike versjoner. Høye kvaliteter (700, 450 300 kbps) for deg som har bredbåndslinje, og en i lav kvalitet for deg som har modem eller ISDN. For å kunne se video trenger du Windows Media player 6.4 eller høyere installert på din PC/Mac.
Dette programmet er gratis og kan lastes ned fra Microsoft:
Trykk her for å gå til Microsofts nedlastningssider for: Windows plattform
Trykk her for å gå til Microsofts nedlastningssider for: Mac OS 8 og OS 9
I tillegg trenger du Flash 5.0 plugin. Flash plugin'et vil detekteres automatisk på en rekke OS'er / nettlesere, og spør om du vil installere det. I tillegg er det tilgjengelig for nedlastning hos Macromedia:
Trykk her for å gå til Macromedias nedlastningssider
Opplever du å få feilmeldinger med Windows Media player kan du forsøke å finne en løsning på problemet på Microsofts FAQ sider:
Windows Media Player versjon 7.1
Windows Media Player versjon 6.x
Fortsatt problemer?
Har du fortsatt problemer med å spille video fra vårt videoarkiv, kan du forsøke "Enkel avspiller", denne finner du i avspillervinduet:
Her får du ikke tilgang til alle tilleggsfunksjoner rundt videoen, men videoen vil "poppe" opp i Windows Media player.
Windows 95/98/NT/2000/XP
Spørsmål:
Jeg har problemer med å se video i fullskjerm!
Svar:
Video i fullskjerm er veldig avhengig av hvilket skjermkort du sitter med og hvilke innstillinger som er satt på dette. Sjekk opp med din skjermkort leverandør hvordan dette problemet kan løses.
Spørsmål:
Jeg får følgende feilmelding:
Engelsk
Norsk
Svar:
For å kunne se video som er embedded på en webside må ActiveX være skrudd på i din nettleser. Active X finner du under den øverste menyen på nettleseren din under menyen Tools>Internett options>Security. Velg så Internet Zone og velg Custom Level. Da får du skjermbildet nedenfor. Sørg for at Active X er haket av for ENABLE.
Engelsk
Norsk
Veien fram til å få skrudd på Active X er noe ulik for de ulike versjonene/språkene av Internet Explorer.
Mac OS
Spørsmål:
Videoavspillingen stopper opp med følgende skjermbilde:
Svar:
Grunnen til denne feilen er at du har en gammel versjon av Windows Media Player for MAC som ikke kan embeddes i en webside. Trykk på linken under og last ned og installer nyeste versjon av Windows Media player for Mac eller bruk vårt forenklede arkiv:
Last ned Windows Media Player for Mac
Spørsmål:
Hvorfor er det noe forskjell i tid mellom lyd og bilde når jeg spiller av videoene?
Svar:
Grunnen til denne feilen er rett og slett en svakhet i Windows Media plug-in for MAC, som gjør at synkroniseringen mellom lyd og bilde er dårlig. Du kan benytte vår forenklede arkiv som "popper" opp videoen i Windows Media playeren. Her er synkroniseringen mellom lyd og bilde vesentlig bedre.
Lenker
- Trykk her for å gå til Microsofts nedlastningssider for: Windows plattform
- Trykk her for å gå til Microsofts nedlastningssider for: Mac OS 8 og OS 9
- Mac OS X
- Trykk her for å gå til Macromedias nedlastningssider
- Windows Media Player versjon 7.1
- Windows Media Player versjon 6.x
- Last ned Windows Media Player for Mac