- Geirr Tveitt var nok kanskje litt skremmende. Han var jo like gammel som min mor, og framstod nesten som en farsfigur. Og han hadde et voldsomt temperament, en gang løp han ut fra et møte i Visens venner, og kom tilbake med to sabler. Da jeg spurte hva han skulle med dem sa han mørkt "Drepe noen", minnes Birgitte Grimstad humrende.
- Men når du hører de fineste sangene, så er det jo så sårt og så fint og så romantisk. Det var en spennende utfordring for meg å få jobbe med ham, fortsetter hun.
Hør:
Stor viseproduksjon
100-årsjubilant Geirr Tveitt skrev seg inn i den norske visekanon med sanger som "Du skal ikkje sova burt sumarnatta" og "Fløytelåt". Men viseproduksjonen hans var langt mer mangfoldig enn som så.
I 60- og 70-åra arbeidet han med en serie dikterportretter i NRK, og skrev en mengde viser til tekster av forfattere som Knut Hamsun, Tarjei Vesaas, Aslaug Vaa, Hermann Wildenvey, Ragnvald Skrede og Mikkjel Fønhus. Grimstad fikk ofte jobben med å synge inn de blekkferske visene for første gang.
- Kanskje handler det om at jeg med min teaterbakgrunn var veldig opptatt av teksten. For meg var hver lille tekst en rolle, sier Grimstad. Og fremhever Tveitts dype forståelse for diktene.
- Musikken hans hever tekstene opp i en høyere sfære - du skjønner dem litt bedre med hans musikk. Jeg har ofte tenkt på hvor dypt han trenger inn i diktene, og de var jo ikke enkle å forstå mange ganger.
Detektivarbeid
Nå har hun lett i gamle LP-plater, arkivstoff fra radio og TV og bladd i gamle noter for å hente frem de gamle visene. Resultatet er dobbelt CD-en "Tonen", med tilsammen 48 sanger.
- Det har vært en spennende detektivoppgave å grave dem fram. Mye av orkestermusikken har jo vært spilt nå i jubileumsåret, og jeg synes det er viktig å samle visestoffet også.
En av visene er sangen "Kun skinner et smykke", med tekst av Ragnhild Jølsen, fra 1974. Dette var den eneste visen Tveitt skrev ut hele gitarstemmen for - vanligvis satte han bare besifring til melodiene.
- I følge Erik Stenstadvoll som spilte gitarstemmen (professor i gitar ved Norges Musikkhøgskole red. anm) var dette vanvittig vanskelig å spille. Han kjente gitaren så godt, mener Grimstad.
Les også: