Hopp til innhold

Elise Båtnes med ny plate

I høst kommer hun med første soloplate på 22 år, og begynner også som konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester.

Elise Båtnes
Foto: Bo Mathisen

Intervju Elise Båtnes

Det er en begivenhetsrik høst for fiolinist Elise Båtnes (37). Mandag kommer hun med sin første soloplate på 22 år, og i disse dager begynner hun også i ny jobb som konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester. På plata spiller hun musikk av ungarske Bela Bartok sammen med pianist Håvard Gimse.

Virtuosvinner Eldbjørg Hemsing og juryens Elise Båtnes

I vår var Elise Båtnes jurymeldem i NRKs store taltenkonkurranse Virtuos

Foto: Anne Christine Bratt / NRK

Sist gang Elise ga ut soloplate var debuten "Til Elise" i 1986 - da var hun 15 år.

- Ja, det har gått lang tid, smiler hun. - Og det var arbeidet med Bela Bartoks solosonate som satte i gang tankene om en ny CD. Jeg jobbet mye med sonaten, og ble veldig glad i den, og tenkte at det hadde vært morsomt å spille den inn.

Utypisk Bartok

All musikken på den nye CDen en komponert av Bartok, og den strekker seg over en tidsperiode på over 40 år - fra 1903 til 1944.

- Det er fascinerende å høre musikk Bartok skrev i 1903. Da var han bare noen å tyve år gammel, og det er jo ikke slike toner man forbinder med ham. For kjennerne høres dette ut som musikk av en annen komponist. Det er morsomt vise spennvidden og kontrastene i Bartoks musikk, og de tidligere verkene er jo nesten ikke spilt inn på plate. Håvard og jeg villle gjerne presentere denne siden av Bartok også.

Hva har skjedd med Bartok fra 1903 til 1944?

- Blant annet har han fått veldig mye kunnskap om fiolinen som instrument. Den sene musikken er jo veldig mye mer krevende å spille enn den tidlige.

Er du opptatt av at musikk skal være vakker?

- For meg kan musikken godt være vakker, men ikke for polert. Musikken må ha alle sjatteringer.

Hva skiller dine tolkninger fra andres?

- Det finnes et hav av innspillinger av det meste. Sånn sett er det jo ens egen tolkning som blir det som skiller seg fra andres. Hva min består i er vanskelig å sette ord på - det er en slags magefølelse jeg har. Når jeg jobber masse med musikken, og legger mye tid og krefter i den - så formes den jo gradvis slik jeg opplever den. Spørsmålet er jo om det blir interessant for publikum også.

Konsertmester i OFO

I høst begynner også Båtnes som konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester. Tidligere har hun i tilsammen 12 år vært konsertmester i Danmarks Radios Orkester og i Westdeutsche Rundfunk i Køln. Samtidig kjenner hun filharmonien godt etter mye samarbeid.

Konsertmesteren sitter nærmest dirigenten, og er bindeledd mellom orkester og dirigent. Er det forskjell på å være konsertmester i ulike orkestre?

- Det spørsmålet er fascinerende. Jobben er helt i seg selv lik - man fungerer på akkurat samme måte, og man trenger ikke innkjøringstid for å finne ut av oppgavene. Men i ulike land og ulike orkestre tenker musikerne annerledes. F.eks i Tyskland har de mange svært flnke enkeltmusikere, særlig på strykefronten, som ikke er så interessert i å skape et fellesuttrykk. I Oslo opplever jeg at musikerne er mye mer opptatt av helheten, og det liker jeg. Jeg kjenner orkesteret og musikerne godt her, og er fryktelig glad for å være tilbake.

Om Elise Båtnes på OFOs nettside