- Fritida bruker jeg gjerne til mine japanske karper, avslører Stein Dag.
Som musikkjournalist i NRK P1 øser han gjerne og ofte av sine Beatles-kunnskaper, men viser også annen og bred musikkinteresse. Gjennom sitt Eviggrønt på lørdagsettermiddagene, gjennom artistportretter og i programmer som Musikkrevyen og Musikknytt.
Han har møtt både Ringo Starr, George Harrison og manager Brian Epstein også, men aldri John Lennon. - Nei, dessverre. Beatles-ekspert? Jeg vet ikke riktig. Det er sikkert noen som kan mer om Beatles enn meg. Men jeg har jo fulgt dem ganske tett. Og jeg har da noen Beatles-plater hjemme.
Beatles hele veien
Beatles-ekspert eller ikke. I alle fall ble Stein Dag brukt som Beatleskonsulent for plateselskapene på 60-tallet. Plateselskapene visste ikke hvordan de skulle forholde seg til supergruppa i starten og overlot det derfor til Stein Dag å plukke ut singlene på platene når de kom ut. I 1965 ble han invitert på premieren på Beatlesfilmen «Help» i London, men valgte som journalist å være utenfor lokalet for å se på folkelivet.
Det var noe spesielt med Beatles. De kom alltid med noe nytt. For hver ny plate de ga ut hadde de utviklet seg.
- Beatles-ekspert? Jeg vet ikke riktig. Det er sikkert noen som kan mer om Beatles enn meg
Det var som eneste musikkjournalist i Dagbladet Stein Dag Jensen ble opptatt av Beatles. I Dagbladet begynte han allerede mens han gikk på gymnaset på Grefsen.
- Jeg ledet gymnassamfunnet på Grefsen og var russeformann der i 1965. Samtidig med dette jobbet jeg altså med popmusikk Dagbladet. Det var ikke skrevet om popmusikk i avisen før jeg begynte å kommentere Radio Luxembourgs Top 20 fra 1962. Etterhvert ble det mer og mer, og sommeren 1965 var jeg i London for å intervjue artistene som lå på listene for Dagbladet. Det er litt rart å tenke på at jeg sa nei til å intervjue Tom Jones fordi han ikke hadde hatt nok hits i Norge på det tidspunktet.
Etter at jeg var ferdig på gymnaset ga daværende redaktør i Dagbladet Roald Storsletten meg beskjed om å studere på Universitetet til jeg syntes jeg hadde studert nok. Da skulle jeg få fast jobb. Jeg tok mellomfag i sosiologi, statsvitenskap og historie samtidig som jeg redigerte musikkstoffet og tok kvelds- og helgevakter i ulike avdelinger i Dagbladet.
Utover på 70-tallet begynte avisene å satse litt mer på popmusikk. Spesielt syns jeg synes jeg interessen økte etter Jahn Teigens opptreden i Melodi Grand Prix i Paris i 1978. Grand Prix har forresten alltid vært godt stoff her i Norge. Jeg husker jeg ble sendt ut for å intervjue alle vinnerne i forbindelse med 25-års jubileet i 1981.
Sportsreporter og karper
I 1983 ville Stein Dag prøve noe nytt og begynte i NRK Dagsnytt. Her var han blant annet med på å opprette Dagsnytt 18. I 1990 gikk han over i en stilling i «Radiosporten» der han var med under en rekke mesterskap med OL på Lillehammer som det absolutte høydepunkt. Etter at Lillehammer-OL var unnagjort begynte han i musikkredaksjonen der han nå leder ulike programmer som «Musikkrevyen» og «Eviggrønt». Stein Dag er altetende når det gjelder musikk, men selv blir han nok neppe noen musiker.
- Jeg begynte å spille piano en gang for lenge siden. Etter å ha øvd i tre uker uten å få til «Til Elise» ga jeg opp. Jeg bruker heller fritiden min til mine japanske karper. Jeg har både akvarier og en stor hagedam med de vakre fiskene. Det synes jeg er morsomt å holde på med, sier Stein Dag Jensen.