Hopp til innhold

Askerulykken

Lille julaften 1972 døde 40 mennesker da et passasjerfly fra Braathen SAFEs styrtet under innflygning til Fornebu.

Askerulykken
Foto: Scanpix

Flyet, et tomotors Fokker F28 døpt "Sverre Sigurdsson", var på vei fra Ålesund til Oslo da det styrtet i nærheten av Asdøltjern, bare 15 kilometer fra Fornebu.

Vrakrester mellom trærne på ulykkesstedet.
Foto: Scanpix

Reporter Lars Sigurd Sunnanå orienterer om leteaksjonen etter det savnede Braathens SAFE-flyet. Klippet er fra Dagsrevyen 23. desember 1972:

Video: Flystyrt: Dagsrevyen 23.12.72

Fem overlevde

Mannskaper bærer bårer med skadede og omkomne etter flystyrten.
Foto: Scanpix

Redningsmannskapet hjelper de skadede etter flystyrten. Bare 5 mennesker overlevde den tragiske ulykken. Klippet er hentet fra Dagsrevyen 23. desember 1972:

Video: Redningsmannskaper tar seg av skadde

Paul Rendebo var på vei til Danmark da flyet styrtet. I dette intervjuet fra sykehuset forteller han om ulykken:

Video: Overlevde flystyrten

Store letemannskaper måtte lete i over seks timer i det mørke og tåkete skogsområdet før de rundt klokken 23.00 fant vraket av flyet. Av 45 personer ombord omkom 38 på selve ulykkesstedet, mens to personer døde senere av skadene de pådro seg i styrten.

Ute av kurs

Oberstløytnant Eirik Sandberg (th) og Flykaptein Eivind Veiersted fra flyhavarikommisjonen.
Foto: Scanpix

Oberstløytnant Eirik Sanberg forteller om Flyhavarikommisjonens etterforskning etter flyulykken:

Video: Etterforskningen etter Askerulykken

Havarikommisjonen kunne konstatere at flyet fløy for lavt og var rundt fire nautiske mil ute av kurs under nedstigning for landing på Fornebu, men at årsaken til kursavviket ikke kunne fastlegges. Tåke og lavt skydekke kan ha vært bakenforliggende faktorer for ulykken.