-Fabelaktig, eventyrlig, sa komponist Lasse Thoresen, som selv har vunnet Nordisk Råds Musikkpris i år, for sin bruk av folkemusikk i samtidsmusikken.
Kollisjon og friksjon
-Jeg har tatt utgangspunkt i norsk folkesangtradisjonen, og tenkte det ville være interessant å kollidere den med europeisk korsangtradisjonen.
Sier, Eivind Buene (37), en av de mest profilerte norske komponistene, i sin generasjon.
-Kortradisjonen er jo at alle skal prøve å synge som én stemme, mens folkesangtradisjonen er ekstremt individuell.
Folkesangere i øret
Eivind Buene har arbeidet ganske konkret med folkemusikken som kilde.
-Jeg har jobbet med noe jeg kaller instant muntlig tradering. Sangerne har mp3-spillere, med opptak av folkesangere, som de skal lytte til, der og da. De skal ikke lytte til de andre i koret, de skal lytte til den stemmen de får på øret, og lage sin individuelle respons på den.
Hvorfor Allsang som tittel?
-I en allsang hører man jo nettopp det, at folk har så forskjellige stemmer. Det spriker mye mer. Det er fordi jeg har lyst til å få frem noen av de kvalitetene ved stemmen.
Solistisk fele
Dessuten bruker Eivind Buene felespiller, Gjermund Larsen, sammen med koret.
- Det er noe med menneskestemmen opp mot den ene fela. Og spellemannen er også en veldig solistisk tradisjon i Norge. Både uttrykket og den tradisjonen som fela peker på, er noe helt annet enn den samlete korklangen som den europeiske kormusikken er bærer av.
Det Norske Solistkor
I utforskingen av forskjeller mellom norsk folkemusikk og klassisk korsang, har Eivind Buene kunnet arbeide med vårt fremste kor, når det gjelder samtidsmusikk. Et kor på linje med Europas beste profejonelle. Det Norske Solistkor ble etablert i 1950, og de benyttet Ultima-konserten til å markere sitt 60-års jubileum.
Dobbeltkor
På Ultima-konserten i Grønland kirke i Oslo, 17. september, fremført Solistkoret også et verk av Arne Nordheim, sammen med Nederlands kammerkor. Bedre blir det kanskje ikke. Du hører det i Musikk i brennpunktet, onsdag 22. september, kl. 21.03.