Hopp til innhold

Allsang med Det Norske Solistkor

Et verk for kor, felespiller, og levende og død folkesanger. Et verk under arbeid, som kan fremføres i biter eller som helhet. I Grønland kirke i Oslo ble det fremført en versjon på 15 mintter. Et av høydepunktene på årets Ultima-festival.

Komponist Eivind Buene of dirigent Grete Pedersen

Dirigent for Solistkoret, Grete Pedersen, og komponist Eivind Buene, etter fremførelsen av Allsang på Ultima-festivalen.

Foto: Bodil Maroni Jensen

Komponisten Lasse Thoresen

Komponist Lasse Thoresen

Foto: Bodil Maroni Jensen

-Fabelaktig, eventyrlig, sa komponist Lasse Thoresen, som selv har vunnet Nordisk Råds Musikkpris i år, for sin bruk av folkemusikk i samtidsmusikken.

Kollisjon og friksjon

-Jeg har tatt utgangspunkt i norsk folkesangtradisjonen, og tenkte det ville være interessant å kollidere den med europeisk korsangtradisjonen.

Sier, Eivind Buene (37), en av de mest profilerte norske komponistene, i sin generasjon.

Komponist Eivind Buene

Allsangkomponist Eivind Buene

Foto: Bodil Maroni Jensen

-Kortradisjonen er jo at alle skal prøve å synge som én stemme, mens folkesangtradisjonen er ekstremt individuell.

Folkesangere i øret

Eivind Buene har arbeidet ganske konkret med folkemusikken som kilde.

-Jeg har jobbet med noe jeg kaller instant muntlig tradering. Sangerne har mp3-spillere, med opptak av folkesangere, som de skal lytte til, der og da. De skal ikke lytte til de andre i koret, de skal lytte til den stemmen de får på øret, og lage sin individuelle respons på den.

Hvorfor Allsang som tittel?

-I en allsang hører man jo nettopp det, at folk har så forskjellige stemmer. Det spriker mye mer. Det er fordi jeg har lyst til å få frem noen av de kvalitetene ved stemmen.

Felespiller Gjermund Larsen

Felespiller Gjermund Larsen

Foto: Geir Dokken

Solistisk fele

Dessuten bruker Eivind Buene felespiller, Gjermund Larsen, sammen med koret.

- Det er noe med menneskestemmen opp mot den ene fela. Og spellemannen er også en veldig solistisk tradisjon i Norge. Både uttrykket og den tradisjonen som fela peker på, er noe helt annet enn den samlete korklangen som den europeiske kormusikken er bærer av.

Det Norske Solistkor

I utforskingen av forskjeller mellom norsk folkemusikk og klassisk korsang, har Eivind Buene kunnet arbeide med vårt fremste kor, når det gjelder samtidsmusikk. Et kor på linje med Europas beste profejonelle. Det Norske Solistkor ble etablert i 1950, og de benyttet Ultima-konserten til å markere sitt 60-års jubileum.

Dirigent Grete Pedersen foran Solistkoret

Dirigent Grete Pedersen kaller frem komponist Eivind Buene

Foto: Bodil Maroni Jensen

Dobbeltkor

På Ultima-konserten i Grønland kirke i Oslo, 17. september, fremført Solistkoret også et verk av Arne Nordheim, sammen med Nederlands kammerkor. Bedre blir det kanskje ikke. Du hører det i Musikk i brennpunktet, onsdag 22. september, kl. 21.03.