Ved første øyekast minner det om et stort tørkestativ, men Ellen Fullmans instrument klinger magisk når hun stryker langs de 15 meter lange strengene.
Innretningen, med tittelen langstrenginstrument, har den amerikanske kunstneren og metallskulptøren bygget selv, og utgangspunktet var noe så enkelt som en barnetelefon med en lang snor og to rør.
- Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at strengene låter annerledes når du stryker enn når du klimprer på dem, og jeg ble fascinert over ressonansen til metallstrengene, sier hun.
Turnerer
Fullman holder konserter i både kirker og konserthaller, og er i disse dager i Norge for å spille i Stavanger. De oppspente strengene fyller et helt rom i et mørkt fabrikklokale, og kunstneren glir lydløst langs opplyste strenger.
Den aller første prototypen bygget hun på tidlig på 80 -tallet - og siden da har hun utviklet instrumentet.
- Jeg har eksperimentert med strenger, stemming og ressonanseboks, og jeg har jobbet med teknikk og tonedannelsen, sier Fullman.
Overtonerikt
Strengene stemmes med metallklosser, og klangen oppstår når Fullman stryker dem med harpiksinnsmurte fingrene.
- Jeg synes lyden minner om trekkspill og cello, men mest iørefallende er de mange overtonene og den dype basslyden instrumentet kan skape, sier Fullmann.
HØR Ellen Fullman og instrumentet her: