Det er flere organisasjoner som forvalter rettighetene til de som komponerer og spiller musikk. Musikk som andre åndsverk må NRK betale for å kunne benytte.
Rundt 800 kroner får Gåte hver gang NRK spiller en av låtene deres.
NRK betaler en fast sum pr. år til TONO (opphavsmennene), GRAMO (produsenter og musikere) og FFUK (Fond for utøvende kunstnere). I 2003 betalte NRK ca. 60 millioner til TONO, 52 millioner til GRAMO og 15 millioner til FFUK, i tillegg til 3 millioner for andre rettigheter, tilsammen kr. 130 millioner.
200 kr pr minutt
Det gjelder forskjellige regler for hvordan disse summene kommer frem, slik at det er vanskelig å si nøyaktig hva som er den faktiske minuttsatsen for TONO-avregningen, men et gjenomsnitt vil ligge på rundt 120 kroner pr. minutt. NRK betaler omtrent det samme til GRAMO, så en låt på fire minutter betaler NRK rundt 800 kroner til TONO og GRAMO hver gang den spilles på NRK P1.
Nasjonalitet spiller ingen rolle for hva NRK betaler til TONO, derfor koster norsk musikk det samme som utenlandsk musikk fra NRKs side. I neste rekke er det TONO som fordeler pengene, og da kommer ting som musikkens kompleksitet, varighet, osv. inn.
Opphavsmennene til et verk for orkester får f.eks. mer pr. minutt enn hva som gis for en popmelodi. Musikk som er spilt live elller spilt inn i NRKs studioer blir også avregnet med en høyere sum enn musikk spilt fra CD.
Betyr mye for norsk musikkliv
- NRK pløyer store summer penger tilbake til Unni Wilhelmsen og andre i norsk musikkliv via opphavsrettpengene de betaler, sier musikksjef Per Ole Hagen i NRK P1. (Foto: A K Gansmo)
- Det er store summer som på denne måten pløyes tilbake til norske musikere og norsk musikkliv, sier musikksjef Per Ole Hagen i NRK P1.
Omtrent 40 prosent av sendetida i NRK P1 utgjøres av musikk. Når vi vet at NRK P1 sender 24 timer i døgnet og 365 dager i året blir det mange timer musikk å betale for.
Av all musikken som spilles i NRK P1 er nye 40 prosent norsk musikk. I magasinflater som Nitimen, Norgesglasset, Kveldsåpent, Helgestart og lignende er det musikkprodusenter som setter opp og bestemmer hvilken musikk som skal spilles.
I musikkprogrammer som Hovigs hangar, Salmer til alle tider og lignende er det selvfølgelig programlederen selv som bestemmer hvilken musikk som skal spilles. I Ønskekonserten, Nattønsket og lignende programmer er det lytternes ønsker som er utgangspunktet for de platene som spilles.