"Tyskland dropper DAB" skrev Kampanje onsdag 30. januar. Samtidig sendte Digitalradioutvalget ut en pressemelding som forteller at hele den den tyske radiobransjen nå er enige om å bruke DAB-plattformen til å distribuere radio.
- Kampanje trekker fram antall solgte radioer og at den offentlige støtten til DAB nå reduseres fra 140 millioner til 97 milloner euro årlig. Men problemet i Tyskland skyldes misforstått satsing på DAB. De kommersielle kanalene har ikke fått plass, og lytteforholdene innendørs er for dårlige. Tyskland har brukt 135 milliarder euro på et system som ikke fungerer innendørs. Det er klart at folk ikke kjøper radio når de ikke får tilfredstillende lyd eller godt nok tilbud, sier Jørn Jensen som er rådgiver i teknologidirektørens stab.
Plass til de kommersielle kanalene
Men flere frekvenser som gir plass til de kommersielle kanalene, skal gjøre DAB til et satsingsområde for hele radiobransen i Tyskland.
Samtidig bedres frekvensstyrken slik at forholdene blir bedre innendørs. Luftfartsverket i Tyskland har nå akseptert at signalstyrken økes. Tyskland tar også i bruk DAB+, som gir de private og kommersielle kringkasterne alle de kanalene de ønsker.
Dermed blir 2008 et år med oppgradering av DAB før relansering neste år.
- Nå blir det plass til 30 kanaler per multipleks i stedet for 10, og det betyr at det blir kommersielt interessant. Tyskland og Kina er de landene vi har størst forventninger til i 2008 når det gjelder DAB, sier Jensen.