Anmeldelse

Den store europeiske musikkfesten er i gang

Vi har vurdert Eurovision-låtene – og vi er ikke enige!

FRA VENSTRE: Eden Alene fra Israel, Tusse fra Sverige, Manizha fra Russland og Go_A fra Ukraina. Alle bilder fra andre generalprøve, 12. mai, 2021 i Rotterdam.

FRA VENSTRE: Eden Alene fra Israel, Tusse fra Sverige, Manizha fra Russland og Go_A fra Ukraina. Alle bilder fra andre generalprøve, 12. mai, 2021 i Rotterdam.

Foto: Andres Putting/Thomas Hanses / EBU
Musikk

Eurovision 2021 – første semifinale

Seksten land - inkludert Norge

18. mai, 2021

Etter to hele år uten spinnville kostymer, minneverdige koreografier og obligatoriske moduleringer er Eurovision tilbake.

I år har vi vært tre musikkritikere som sammen har vurdert alle låtene som deltar i de to semifinalene: Faduma Mohamud, Sjur Systad Tyssen og meg selv, Espen Borge, har pløyd gjennom synthpop, metall, ballader, viser og rock fra hele Europa.

Vi har lagt vekt på Eurovision-sjangeren, om bidragene bringer noe nytt på banen, om det fenger oss, og om noe frister til gjenhør.

Resultatet av våre vurderinger ser du i vår splitter nye chat der både Faduma og Sjur sitter klare.

LES: Tix er klar for Eurovision-finalen

Espen Borge:Hei! Er dere klare for en heidundrende musikalsk reise?
Faduma Mohamud:Dette blir spennende!
Sjur Systad Tyssen:Køyr Eurovision!
Espen Borge:Sjur, du får hovedansvar på første låt. Det betyr at du skriver litt ekstra begrunnelse for din dom. Vi starter med energien på maks.

1. Litauen:

  • The Roop – «Discoteque»

Sjur Systad Tyssen:Er dette ein sketsj? The Roop kan ikkje ha gått heilhjerta og uironisk inn i dette.
Espen Borge:Sånt tøys som dette er hele poenget med Eurovision!
Sjur Systad Tyssen:Musikalsk sett er «Discoteque» eit heilt innafor stykke elektropop, men kolliderer fullstendig med vokalisten si levering av den i overkant naive teksten. Det verkar som at The Roop ikkje er heilt sikre på om dette eigentleg landar, så dei smører på med akkurat nok ironi til å kunne ta avstand om det skulle bli nødvendig.
Sjur Systad Tyssen:Låten er i og for seg catchy, og bandet skal så absolutt ha for at det musikalske fungerer, men dette vart berre platt.
Sjur Systad Tyssen:
Faduma Mohamud:Hvordan kan man ikke like denne?
Faduma Mohamud:Jeg tror den her kommer til å vinne. Rar, morsom, fengende og engasjerende! ++ Passer veldig godt med de vi har opplevd det siste året.
Faduma Mohamud:👑
Faduma Mohamud:
Espen Borge:Sjukt moro - og nøyaktig det Eurovision skal være. Gir også en femmer!

2. Slovenia:

  • Ana Soklič – «Amen»

Espen Borge:Vekk meg når den er ferdig.
Espen Borge:Nei, vent. Det er jo jeg som skal begrunne ekstra.
Faduma Mohamud:Det er poppis med religiøse metaforer/motiver i år. Men den burde skifte navn til Halleluja?
Espen Borge:Aggressivt søvndyssende låt fra våre slovenske venner.
Sjur Systad Tyssen:Hjelpes kor det hevar seg når det siste refrenget påkallar alle 80-talets «power ballads» på ein gong. Watch out, Heart og Scorpions!
Sjur Systad Tyssen:
Espen Borge: «Amen» har samme seige oppbygning som en Zucchero-sviske fra 1991. Her mangler bare Paul Young. Soklic er utvilsomt en teknisk stødig vokalist, og låten er klassisk Eurovision-bombastisk, men du verden for en sørgelig affære.
Espen Borge:Det høres ut som alle andre Eurovision-ballader, og dem har man jo hørt nok av de siste 30 årene. Da holder det ikke med en imponerende vokalist til å selge sovepillene. Amen.
Espen Borge:
Faduma Mohamud:Det som drar den opp for meg er vokalen. Minner meg om 2014-vinneren Conchita Wurst sin stemme.
Faduma Mohamud:

3. Russland:

  • Manizha – «Russian Woman»

Sjur Systad Tyssen:Uff, dette var slitsomme greier, folkens!
Faduma Mohamud:Vill låt, liker energien på den :D Litt rotete til tider, men den fenger meg likevel!!
Espen Borge:Uenighet! Hva er din dom, Faduma?
Faduma Mohamud:«Russian Woman» har en vill energi over seg, som gjør det vanskelig å ikke danse med.
Faduma Mohamud:Selv om det til tider kan føles kaotisk, så drar Manizha meg inn med sin kraftfulle stemme. Store deler av låta er på russisk, men det jeg kan både plukke fra det engelske som er med og tittelen, er at det er ment som en oppløftende låt dedikert til russiske kvinner. Da er det like greit at mye av det er på morsmålet.
Faduma Mohamud:Det er et friskt elektropop-nummer, men jeg skulle ønske at det kanskje var mer spill mellom det moderne og tradisjonelle i måten låta er arrangert på. Det er uansett gøy å se en liten mikrofon-dans gjort av koristene, der det svaies fra side til side.
Faduma Mohamud:
Espen Borge:Skulle ønske jeg kunne russisk, for dette høres gøy ut
Espen Borge:
Sjur Systad Tyssen:Melodi, stemmebruk, trommer, koring ... Ingenting høyrast bra ut og alt kolliderer.
Sjur Systad Tyssen:

4. Sverige:

  • Tusse – «Voices»

Sjur Systad Tyssen:Det trykkast hardt på anthem-knappen borte i Sverige.
Espen Borge:Hva legger du i det?
Sjur Systad Tyssen:Her karatesparkast det inn vidopne dører, både melodisk og tekstleg. Dramatisk levering av bodskapen om håp og at vi er sterkare når vi står saman, godt hjelpt av tjuvtriks numero uno, modulasjon, følger jo dette Eurovision-malen til punkt og prikke. Ein må berre gi seg hen til alle knepa.
Sjur Systad Tyssen:Det har gitt dei to sigrar i ESC dei siste ti åra, og det må jo vere fordi det fungerer.
Sjur Systad Tyssen:
Espen Borge:Sverige er så gode i Eurovision at selv denne helt ålreite låta er bra
Espen Borge:
Faduma Mohamud:Jeg er mer fan av Tusse enn selve låta, haha! Gir også en firer.

5. Australia

  • Montaigne – «Technicolour»

Faduma Mohamud:Melodiene i denne låta treffer meg og lyrisk er det også veldig sterkt.
Faduma Mohamud:Energinivået strekker seg ikke gjennom hele låten, man merker for eksempel at det er en forskjell på kraft brukt i verset og refrenget, men det er uansett imponerende vokalarbeid.
Faduma Mohamud:
Sjur Systad Tyssen:Eg er overtydd om at det er ein heilt akseptabel låt der ein stad, men den anstrengte stemmebruken og dei malplasserte lydane i refrenget øydelegg dette for meg.
Sjur Systad Tyssen:
Espen Borge:Irriterende og masete!
Espen Borge:
Faduma Mohamud:Det skal sies at det er en låt som er vanskelig å treffe på alle punktene. Mye handler om timing. Australia har alltid spennende bidrag og de skuffer heller ikke i år.

6. Nord-Makedonia

  • Vasil – «Here I Stand»

Espen Borge:Hvilken Disney-film er dette fra igjen?
Sjur Systad Tyssen:😴
Sjur Systad Tyssen:God stemme, flinke musikarar og alt det der. Greit nok. Men er det laga noko meir preglaust og kjedeleg?
Sjur Systad Tyssen:
Espen Borge:
Faduma Mohamud:OM HAN KAN SYNGE? NULL TVIL!
Faduma Mohamud:Sangen er litt kjedelig for min del, ble smelta av vokalen da :D
Faduma Mohamud:
Espen Borge:Om noen skulle laget en (ny) musikal om Eurovision, kunne nok dette vært det grandiose avslutningsnummeret.
Espen Borge:Låta er dessverre vanskelig å huske og kommer således neppe til å sanke mange stemmer, men jeg syns godeste Vasil her har brakt noe nytt og spennende på banen. Ender på samme terningkast som deg, Faduma.

7. Irland

  • Lesley Roy – «Maps»

Sjur Systad Tyssen:Eg har ikkje sett «How to Train Your Dragon », men eg ser for meg at denne spelar første gong hovudkarakteren flyr på dragen.
Espen Borge:
Faduma Mohamud:Synes denne var kjedelig.
Espen Borge:Hva er din dom, Sjur?
Sjur Systad Tyssen:Her er det mykje som foregår, med både gitarar, orkester og gallopperande trommer om kvarandre i det elektroniske arrangementet. Det fungerer i og for seg godt, og låten har eit svært godt driv, men dei kunne då verkeleg ha laga ein sterkare melodi?
Sjur Systad Tyssen:Trass i at den er eit energisk og friskt pust blant kveldens innslag, har nemleg «Maps» framleis mykje å gå på. Den set seg aldri heilt, og ein sit fort berre att med instrumenteringa når den er over.
Sjur Systad Tyssen:
Faduma Mohamud:Husker ikke denne, ikke minneverdig.
Faduma Mohamud:
Espen Borge:Denne kan du synge med på selv om du aldri har hørt den før. Og det er ikke en bra ting!
Espen Borge:

8. Kypros

  • Elena Tsagrinou – «El diablo»

Faduma Mohamud:Minner meg om Lady Gagas «Alejandro» 🤔
Sjur Systad Tyssen:Her er det nokon som har høyrt på Lady Gaga, ja!
Espen Borge:Den er så erketypisk Eurovision at den ikke har nubbsjans til å ryke ut.
Espen Borge:Denne kontroversielle dancepop-låta har ikke mye annet å by på enn et helt ålreit refreng og noen frekke temposkifter. Likevel: I all sin uoriginalitet er nok dette dessverre en typisk Eurovision-låt som kommer til å nå langt. Pussig også hvordan en kypriotisk artist, som synger på engelsk, har valgt å tiltale djevelen ved sitt herlig ukypriotiske alter ego «El Diablo».
Espen Borge:
Sjur Systad Tyssen:Ei heilt på det jamne poplåt, men trur eg skal rekke å gløyme denne nokså raskt. Samd med terningkastet ditt, Espen.
Faduma Mohamud:Kul rytme og veldig catchy! Men ikke noe særlig minneverdig for min del egentlig.
Faduma Mohamud:

9. Norge

  • Tix – «Fallen Angel»

Espen Borge:Jeg har allerede sagt hva jeg mener om TIX sin låt da den deltok i Melodi Grand Prix tidligere i år. Først fikk han en ener, før jeg løftet konklusjonen etter den norske finalen.
Espen Borge:
Espen Borge:Her er mine anmeldelser av alle de norske låtene fra Melodi Grand Prix 2021.
Espen Borge:Hva er deres dom over «Fallen Angel»?
Sjur Systad Tyssen:Eg er delt. Det er ikkje tvil om at Tix kan sin anthem, og han tar også utfordringa å gi den eit melankolsk preg på strak arm. Mindre fest, meir omtanke. Det fungerer.
Sjur Systad Tyssen:På den andre sida er den engelske utgåva av låten to-tre hakk meir klisjéprega enn originalen, og det er andre deltakarar i årets Eurovision som syng om tilsvarande tematikk på eit langt nærare og treffande vis. Samstundes er det fleire vegar til Rom, og teksten passar både uttrykket Tix går for og Eurovision-formatet.
Sjur Systad Tyssen:Låten går ikkje inn blant mine personlege favorittar, men er eit heilt innafor stykke Eurovision-bidrag som definitivt vil få sine fans der ute.
Sjur Systad Tyssen:
Faduma Mohamud:Ja, hva skjer med at ting er mindre klisjé på engelsk?
Faduma Mohamud:Når det gjelder min «take» på låta så er den grei, men ikke noe mer utover det. Den er ikke dårlig, men heller ikke noe spesielt bra. Enig med det Sjur skriver over her, andre bidrag som har «ish» samme tematikk, har klart å løfte det til noe litt mer.
Faduma Mohamud:Ellers er sceneshowet ganske kult, som gjør at ting dras litt opp for min del, og det passer med dramatiske og ville som omkranser Eurovision.
Faduma Mohamud:

10. Kroatia

  • Albina – «Tick-Tock»

Faduma Mohamud:
Sjur Systad Tyssen:Eit godt hook, men heller ikkje noko meir. Det mister effekten når det blir repetert så til dei grader som dette.
Espen Borge:
Faduma Mohamud:Låta er fengende, og har et refreng som treffer og vil feste seg.
Faduma Mohamud:Men om den vil stikke seg ut blant andre sanger er jeg ikke sikker på. Innledningen til låta føles malplassert, og føles ikke som en del som passer til andre elementer ved sangen.
Espen Borge:Fengende refreng, men Kroatia kan bedre. Tajči stod for tidenes beste Eurovision-låt i 1991! Bare hør på «Hajde Da Ludujemo» og fortell meg Kroatia ikke har falt langt!
Faduma Mohamud:Albina gir meg vibber til tidlig 2000-talls Kylie Minogue, med dansingen og vokalprestasjonen.
Faduma Mohamud:«Oh no/ Don’t go» - delen kunne vi klart oss uten, det er lovende partier av låta, men ikke nok til å dra den helt opp for meg.
Faduma Mohamud:
Espen Borge:Samme.
Sjur Systad Tyssen:

11. Belgia

  • Hooverphonic – «The Wrong Place»

Faduma Mohamud:One night stand gone wrong :O
Sjur Systad Tyssen:Ein kan sjå forbi at det har blitt skrive langt betre songar om å vakne opp attmed gårsdagens erobring, for det er fint med ein mid-tempo låt med ein behageleg melodi og eit mørkare sound oppi alt showet.
Sjur Systad Tyssen:Så var det den ufrivillig komiske linja om ei Johnny Cash-trøye då.
Espen Borge:Det er jo litt First Price-Lana Del Rey over dette!
Sjur Systad Tyssen:Låten forsøker å vere heimsøkande og mystisk, men vert for vanskeleg å ta på alvor når denne trøya nemnast gong etter gong. Då øydelegg det for resten også.
Sjur Systad Tyssen:
Espen Borge:
Espen Borge:Kult med noe som er litt annerledes, i alle fall, selv om den ikke akkurat rocker bolla.
Espen Borge:
Faduma Mohamud:Denne vokste på meg etterhvert, likte den bedre etter et par avlyttinger. Stiller meg bak din firer, Espen.
Faduma Mohamud:LAAAST NIIIIGHT!

12. Israel

  • Eden Alene – «Set Me Free»

Espen Borge:Tidlig favoritt. Eden Alene, israeleren med det triste etternavnet, har prestert en av de mest solide poplåtene i årets første semifinale.
Faduma Mohamud:Syke vokaler!
Sjur Systad Tyssen:Den beste av alle dei vanlege poplåtene for kvelden.
Faduma Mohamud:Jeg får litt Clean Bandit vibber av den.
Faduma Mohamud:
Espen Borge:«Set Me Free» er velsignet med irriterende fengende refreng du ikke rister av ut av øregangene uten q-tips. I tillegg er den smittsomt energisk, og selv om den er bygget på et rimelig tradisjonelt arrangement er den utvilsomt en av de mest stemningsgivende låtene i bunken her.
Espen Borge:Spår en høy plassering på denne reklamevennlige popgodbiten!
Espen Borge:
Sjur Systad Tyssen:God melodi, produksjonen minner om Dua Lipa og ingen unødvendige gimmicks. Ja, bortsett frå dei høge tonane på slutten der, sjølvsagt. Femmer her og.

13. Romania

  • Roxen – «Amnesia»

Faduma Mohamud:Romanias bidrag har vokst på meg. Til min egen store overraskelse.
Espen Borge:Nå sovner jeg igjen. Ingenting å feste seg ved, jo.
Sjur Systad Tyssen:Eg skulle gjerne skildra «Amnesia», men eg har diverre allereie gløymt korleis den går. Passande tittel då.
Sjur Systad Tyssen:
Faduma Mohamud:Det kan beskrives som melankolsk pop, der jeg skimter likheter til Billie Eillish. «Amnesia» har fine melodier, og har et minneverdig et i hooket.
Espen Borge:Er jeg på Lurt av Karlsen? Dette er jo helt vanvittig intetsigende. To fra meg også.
Faduma Mohamud:Autotune-grepet var noe jeg mislikte ved første lytt, men synes det passer likevel etter et par avlyttinger. Tekstlige har det et oppløftende budskap, der poenget er å ha en tro på seg selv, fordi det kan være lett å miste seg selv i alt. Det er viktig å ta vare.
Faduma Mohamud:

14. Aserbajdsjan

  • Efendi – «Mata Hari»

Faduma Mohamud:Ma ma ma, Ma-ta Ha-ri 🎶
Sjur Systad Tyssen:Kanskje var det ikkje så dumt med fjorårets avlysing?
Sjur Systad Tyssen:Efendi skulle eigentleg representere Aserbajdsjan med låten «Cleopatra» under Eurovision Song Contest i 2020, men fekk ein ny sjanse i år. Då var det berre å hive seg rundt, velge ei anna historisk kvinne og lage låten på nytt.
Espen Borge:Typisk Eurovision-låt igjen. Eksotisk for norske ører, og såre enkelt refreng det er lett å synge med på.
Espen Borge:
Sjur Systad Tyssen:«Mata Hari» går langt i å skape seg eit dramatisk uttrykk som skil den frå resten, og kan ende opp med å hugsast meir for det enn for kvaliteten. Likevel er den tidvis riktig så catchy, og eigentleg eit betre bidrag enn det «Cleopatra» nokon gong var.
Sjur Systad Tyssen:
Faduma Mohamud:Fengende først, men blir slitsom etter et par avlyttinger. Ganske gøy å synge med på ma-ma-delen da :D Firer her også.

15. Ukraina

  • Go_A – «Shum» (Шум)

Espen Borge:Ta plass - det ukrainske teknotoget er her.
Faduma Mohamud:Trodde aldri jeg skulle klikke så mye over en fløyte!
Faduma Mohamud:
Espen Borge:Det er jo sånt som dette man håper på når man blir bedt om å vurdere låtene i Eurovision. For en psykedelisk åpenbaring denne memen av en låt er. Med vaskeekte teknotempo drar Go_A oss med på en syrete reise gjennom Ukraina, og dèt på morsmålet.
Espen Borge:Hvis dette ikke kommer til finalen mister jeg all tro på mangfoldet i Eurovision, for dette var så radikalt annerledes enn alt annet i denne første semifinalen. Et fantastisk og tullete initiativ fra ukrainerne!
Espen Borge:
Sjur Systad Tyssen:Alvorleg slitsomt.
Sjur Systad Tyssen:
Faduma Mohamud:Mini-rave i skogen og fløytespill, hva er det å hate?
Faduma Mohamud:
Sjur Systad Tyssen:Det kan hende det er noko som kunne fungert der, men då må Go_A først bestemme seg for kva tempo låten skal gå i.

16. Malta

  • Destiny – «Je me casse»

Faduma Mohamud:Jeg er ikke så fan av hvordan «Je Me Casse» er lagt opp, men blir frelst av vokalen til Destiny.
Faduma Mohamud:Hun har så mye kontroll og oser av selvsikkerhet som smitter over. Fremførelsen er feilfri, og hennes tilværelse tilfører låta så mye karisma og hjelper på fremtoningen. I noen partier minner de oppkutta horn-samplene om Ariana Grandes låt «Problem», selv om de begge er forskjellige. Jeg kan se for meg et fantastisk sceneshow lagt opp til denne låta.
Sjur Systad Tyssen:Det er 11 år sidan SunStroke Project. Det var gøy den gongen, men no må vi snart bli ferdige med påtatte blåsarhooks.
Sjur Systad Tyssen:
Espen Borge:Denne låta klarer ikke bestemme seg for om den skal være rar eller flink.
Espen Borge:Burde tatt et valg - refrenget er morsomt, mens alt annet er bare flinkis-vokal og Eurovision-tradisjoner.
Espen Borge:
Faduma Mohamud:💪💪💪💪
Faduma Mohamud:Fremførelsen selger det for meg, Destiny løfter låta til nye høyder!!
Faduma Mohamud:
Espen Borge:Det var det! Vi sees til andre semifinale dere.