Hopp til innhold
Anmeldelse

Konfirmasjon med seksuell frigjøring

Denne våren byr Kilden teater i Kristiansand på konfirmantleir med forløsning.

Villskudd
Foto: Lars Gunnar Liestøl
Foto: Lars Gunnar Liestøl
Teater

«Villskudd»

Kilden teater, Kristiansand

9. mai 2023–3. juni 2023

«Se, jeg kommer snart», lyser det fra bak­veggen på Multi­scenen ved Kilden teater i Kristiansand.

For et trent bedehus­øye er settingen og estetikken åpenbar.

Det skal vise de gamle, rektangulære bildene med gull­broderte bibel­sitater på sort bakgrunn – bilder som fantes i mange bedehus og hjem for noen tiår tilbake.

Like åpenbar er dobbeltheten i bibel­sitatet. Romanen forestillingen er bygget på, handler om å oppdage, anerkjenne og utforske sin homofile legning.

Alt mens man går til konfirmasjons­undervisning i et strengt, kristent miljø.

Villskudd: Presten Christian (Morten Espeland) underviser sine konfirmanter ved hjelp av overhead-projektor.

BEDEHUS: Presten Christian (Morten Espeland) underviser sine konfirmanter ved hjelp av overhead-projektor.

Foto: Lars Gunnar Liestøl

Være den man er

Forestillingen «Villskudd» er løst basert på Gudmund Vindsuns roman med samme tittel, utgitt i 1979.

Den regnes som et hoved­verk innen norsk skeiv litteratur, blant annet fordi den løfter frem gleden og friheten i det skeive.

Ikke bare det undertrykte, innestengte, ulovlige eller sykdoms­befengte.

Slik sett er romanen en sjeldenhet – fortsatt er skeiv representasjon ofte knyttet til noe vondt eller vanskelig, for eksempel innen film og litteratur for barn og unge.

Og i teateret har det tradisjonelt vært få skeive kjærlighets­historier som har fått plass på scenen.

Karen Nystøyl i nyhetsmorgen 8. mai 2023

SE: Teaterkritiker Karen Frøsland Nystøyl forteller om forestillingen i Nyhetsmorgen.

Livet er ikke nødvendigvis en dans på roser hos Vindsun heller, men hoved­personen Yngve kommer rak­rygget ut av det. «Villskudd» er en ærlig, humoristisk og alvorlig roman.

Ved Kilden er bokens første del blitt teater­forestilling. Det vil si den delen som handler om ungdoms­tid og oppdagelser.

Modernisert

Dramaturg Oda Radoor har tatt seg ganske store friheter i dramatiseringen for å tilpasse forestillingen til dagens publikum.

Det kan ha noe å gjøre med at bokas handling er satt til 60-tallet, mens forestillingen virker å finne sted etter avkriminaliseringen i 1972. Det er snakk om homofili som synd, ikke som noe lov­stridig.

Villskudd

OPPDAGELSE: Yngve (Fredrik Høstaker i rødt) besøker Magnus (Eirik Langås Jørgensen) – og en gryende forelskelse er på gang.

Foto: Lars Gunnar Liestøl

Forestillingen setter kjærligheten mellom Yngve og Magnus i sentrum.

Det truende ved «Kjerka» er tonet ned, bikarakterene er i større grad mange­fasetterte, og handlingen ikke like eksplisitt homo­erotisk.

I tillegg har forestillingen flyttet inn på bede­huset og foregår gjennom konfirmasjons­undervisning og konfirmasjons­leir.

Gjennom dette følges et vesentlig punkt fra boka opp: konfirmasjon betyr bekreftelse.

For noen av tro, men like mye av identitet, hvem du er.

Poetisk rom

Den gryende kjærligheten mellom nyinnflyttede Yngve og bedehus­yndlingen Magnus blir vart spilt frem av Fredrik Høstaker og Eirik Langås Jørgensen.

Regissør Erlend Samnøen starter forestillingen med en fin koreografisk sekvens av Høstaker.

Dette er et smart grep, for det åpner et poetisk rom i forestillingen som utgjør en kontrast til replikkene uttrykket i koreografien går dypere enn ordene.

Villskudd

DANS: De koreograferte partiene i «Villskudd» er gjennomtenkte og poetiske. Det kunne gjerne vært brukt i enda større grad. Fra venstre: Fredrik Høstaker og Eirik Langås Jørgensen.

Foto: Lars Gunnar Liestøl

Morten Espelands pastor er mildere i fremtoning på scenen enn i boka, men like slu. Han er godt balansert og godt spilt.

Også Espen Sigurdsens Janne er blitt gjort til en interessant karakter i denne forestillingen, en karakter jeg skulle ønske fikk mer plass.

Sigurdsen bringer en egen energi inn i forestillingen og er et viktig tilskudd til en tross alt ganske konform bedehus­setting.

En gruppe skuespillere fra Ungdoms­kilden er også sentrale for å bringe troverdighet til konfirmasjons­settingen teateret har valgt.

Villskudd ved Kilden teater

METATEATER: Oppkjøringen til teaterstykket om Jesu liv og død er en viktig bestanddel i forestillingen. Her Espen Sigurdsen som engelen Gabriel under Marias bebudelse – mer eller mindre engasjert. Sigurdsen bringer en egen energi inn i stykket og er en viktig karakter.

Foto: Lars Gunnar Liestøl

Nærhet til stoffet

Radoors dramatisering står greit på egne ben, men det er en fordel å ha lest de første kapitlene av boka.

Da har man mer av det bakenforliggende med seg inn i forestillingen, og får en dypere forståelse av karakterenes motivasjon.

Mye er luket bort, særlig guttenes tungt fordømmende omgivelser, for eksempel gjennom Magnus' vanskelige familie­situasjon.

Nå står kampen i den enkelte, det handler om å våge å være den man er – med alt det kan kreve.

Villskudd

SLU: Morten Espeland spiller godt i rollen som pastor, mener NRKs anmelder.

Foto: Lars Gunnar Liestøl
Villskudd

EN ANNEN TID: 1970-tallsestetikken rendyrkes gjennom scenografi og kostymer. Likevel er flere elementer av stykket oppdatert for et moderne publikum.

Foto: Lars Gunnar Liestøl
Villskudd

KJÆRLIGHET: Yngve og Magnus oppdager nye sider ved seg selv når de forelsker seg i hverandre.

Historien skrider raskt frem. Særlig gjelder dette motivasjonen for Magnus sine mange kvaler og ombestemmelser.

Likevel bygger den solid opp om det å velge å være tro mot seg selv.

Den inneholder detaljer både rundt bedehus­kulturen og rundt det skeive som vitner om nærhet til stoffet hos det kunstneriske teamet. Kombinasjonen av den friske energien fra Ungdoms­kilden og utbryter­historien fra «Villskudd» passer godt i hop.

Villskudd

YNGRE GARDE: Skuespillere fra Ungdomskilden (13-19 år) er et positivt bidrag i forestillingen som styrker troverdigheten til konfirmasjonssettingen stykket spiller seg ut i.

Foto: Lars Gunnar Liestøl

Rakrygget

Kilden klarer å lande forestillingen godt. Den forteller en viktig og dagsaktuell historie om skeiv kjærlighet, tydelig pakket inn i 70-talls-bedehus­estetikk.

Samtidig balanserer den aggresjonen i boka fint opp mot endringene som har skjedd de siste 40 årene.

Den klarer også å løfte frem og fornye humoren som finnes i romanen.

Dette er morsomt og interessant teater om kjærligheten slik den er: store doser keitete famling, skjelmske glis, sorgen når noen sviker, og valget om likevel å gå rakrygget videre i livet.

Hei!

Jeg anmelder teater, scenekunst og dans for NRK som frilanser. Les også anmeldelsene mine av «Det mørke fortet» av Riksteatret, «Vildanden» av Nasjonalballetten i Operaen, eller «Moby Dick» ved Det Norske Teatret.