«Se, jeg kommer snart», lyser det fra bakveggen på Multiscenen ved Kilden teater i Kristiansand.
For et trent bedehusøye er settingen og estetikken åpenbar.
Det skal vise de gamle, rektangulære bildene med gullbroderte bibelsitater på sort bakgrunn – bilder som fantes i mange bedehus og hjem for noen tiår tilbake.
Like åpenbar er dobbeltheten i bibelsitatet. Romanen forestillingen er bygget på, handler om å oppdage, anerkjenne og utforske sin homofile legning.
Alt mens man går til konfirmasjonsundervisning i et strengt, kristent miljø.
Være den man er
Forestillingen «Villskudd» er løst basert på Gudmund Vindsuns roman med samme tittel, utgitt i 1979.
Den regnes som et hovedverk innen norsk skeiv litteratur, blant annet fordi den løfter frem gleden og friheten i det skeive.
Ikke bare det undertrykte, innestengte, ulovlige eller sykdomsbefengte.
Slik sett er romanen en sjeldenhet – fortsatt er skeiv representasjon ofte knyttet til noe vondt eller vanskelig, for eksempel innen film og litteratur for barn og unge.
Og i teateret har det tradisjonelt vært få skeive kjærlighetshistorier som har fått plass på scenen.
Livet er ikke nødvendigvis en dans på roser hos Vindsun heller, men hovedpersonen Yngve kommer rakrygget ut av det. «Villskudd» er en ærlig, humoristisk og alvorlig roman.
Ved Kilden er bokens første del blitt teaterforestilling. Det vil si den delen som handler om ungdomstid og oppdagelser.
Modernisert
Dramaturg Oda Radoor har tatt seg ganske store friheter i dramatiseringen for å tilpasse forestillingen til dagens publikum.
Det kan ha noe å gjøre med at bokas handling er satt til 60-tallet, mens forestillingen virker å finne sted etter avkriminaliseringen i 1972. Det er snakk om homofili som synd, ikke som noe lovstridig.
Forestillingen setter kjærligheten mellom Yngve og Magnus i sentrum.
Det truende ved «Kjerka» er tonet ned, bikarakterene er i større grad mangefasetterte, og handlingen ikke like eksplisitt homoerotisk.
I tillegg har forestillingen flyttet inn på bedehuset og foregår gjennom konfirmasjonsundervisning og konfirmasjonsleir.
Gjennom dette følges et vesentlig punkt fra boka opp: konfirmasjon betyr bekreftelse.
For noen av tro, men like mye av identitet, hvem du er.
Poetisk rom
Den gryende kjærligheten mellom nyinnflyttede Yngve og bedehusyndlingen Magnus blir vart spilt frem av Fredrik Høstaker og Eirik Langås Jørgensen.
Regissør Erlend Samnøen starter forestillingen med en fin koreografisk sekvens av Høstaker.
Dette er et smart grep, for det åpner et poetisk rom i forestillingen som utgjør en kontrast til replikkene – uttrykket i koreografien går dypere enn ordene.
Morten Espelands pastor er mildere i fremtoning på scenen enn i boka, men like slu. Han er godt balansert og godt spilt.
Også Espen Sigurdsens Janne er blitt gjort til en interessant karakter i denne forestillingen, en karakter jeg skulle ønske fikk mer plass.
Sigurdsen bringer en egen energi inn i forestillingen og er et viktig tilskudd til en tross alt ganske konform bedehussetting.
En gruppe skuespillere fra Ungdomskilden er også sentrale for å bringe troverdighet til konfirmasjonssettingen teateret har valgt.
Nærhet til stoffet
Radoors dramatisering står greit på egne ben, men det er en fordel å ha lest de første kapitlene av boka.
Da har man mer av det bakenforliggende med seg inn i forestillingen, og får en dypere forståelse av karakterenes motivasjon.
Mye er luket bort, særlig guttenes tungt fordømmende omgivelser, for eksempel gjennom Magnus' vanskelige familiesituasjon.
Nå står kampen i den enkelte, det handler om å våge å være den man er – med alt det kan kreve.
Historien skrider raskt frem. Særlig gjelder dette motivasjonen for Magnus sine mange kvaler og ombestemmelser.
Likevel bygger den solid opp om det å velge å være tro mot seg selv.
Den inneholder detaljer både rundt bedehuskulturen og rundt det skeive som vitner om nærhet til stoffet hos det kunstneriske teamet. Kombinasjonen av den friske energien fra Ungdomskilden og utbryterhistorien fra «Villskudd» passer godt i hop.
Rakrygget
Kilden klarer å lande forestillingen godt. Den forteller en viktig og dagsaktuell historie om skeiv kjærlighet, tydelig pakket inn i 70-talls-bedehusestetikk.
Samtidig balanserer den aggresjonen i boka fint opp mot endringene som har skjedd de siste 40 årene.
Den klarer også å løfte frem og fornye humoren som finnes i romanen.
Dette er morsomt og interessant teater om kjærligheten slik den er: store doser keitete famling, skjelmske glis, sorgen når noen sviker, og valget om likevel å gå rakrygget videre i livet.
Hei!
Jeg anmelder teater, scenekunst og dans for NRK som frilanser. Les også anmeldelsene mine av «Det mørke fortet» av Riksteatret, «Vildanden» av Nasjonalballetten i Operaen, eller «Moby Dick» ved Det Norske Teatret.