«Se, jeg kommer snart», lyser det fra bakveggen på Multiscenen ved Kilden teater i Kristiansand.
For et trent bedehusøye er settingen og estetikken åpenbar.
Det skal vise de gamle, rektangulære bildene med gullbroderte bibelsitater på sort bakgrunn – bilder som fantes i mange bedehus og hjem for noen tiår tilbake.
Like åpenbar er dobbeltheten i bibelsitatet. Romanen forestillingen er bygget på, handler om å oppdage, anerkjenne og utforske sin homofile legning.
Alt mens man går til konfirmasjonsundervisning i et strengt, kristent miljø.
BEDEHUS: Presten Christian (Morten Espeland) underviser sine konfirmanter ved hjelp av overhead-projektor.
Foto: Lars Gunnar LiestølVære den man er
Forestillingen «Villskudd» er løst basert på Gudmund Vindsuns roman med samme tittel, utgitt i 1979.
Den regnes som et hovedverk innen norsk skeiv litteratur, blant annet fordi den løfter frem gleden og friheten i det skeive.
Ikke bare det undertrykte, innestengte, ulovlige eller sykdomsbefengte.
Slik sett er romanen en sjeldenhet – fortsatt er skeiv representasjon ofte knyttet til noe vondt eller vanskelig, for eksempel innen film og litteratur for barn og unge.
Og i teateret har det tradisjonelt vært få skeive kjærlighetshistorier som har fått plass på scenen.
SE: Teaterkritiker Karen Frøsland Nystøyl forteller om forestillingen i Nyhetsmorgen.
Livet er ikke nødvendigvis en dans på roser hos Vindsun heller, men hovedpersonen Yngve kommer rakrygget ut av det. «Villskudd» er en ærlig, humoristisk og alvorlig roman.
Ved Kilden er bokens første del blitt teaterforestilling. Det vil si den delen som handler om ungdomstid og oppdagelser.
Modernisert
Dramaturg Oda Radoor har tatt seg ganske store friheter i dramatiseringen for å tilpasse forestillingen til dagens publikum.
Det kan ha noe å gjøre med at bokas handling er satt til 60-tallet, mens forestillingen virker å finne sted etter avkriminaliseringen i 1972. Det er snakk om homofili som synd, ikke som noe lovstridig.
OPPDAGELSE: Yngve (Fredrik Høstaker i rødt) besøker Magnus (Eirik Langås Jørgensen) – og en gryende forelskelse er på gang.
Foto: Lars Gunnar LiestølForestillingen setter kjærligheten mellom Yngve og Magnus i sentrum.
Det truende ved «Kjerka» er tonet ned, bikarakterene er i større grad mangefasetterte, og handlingen ikke like eksplisitt homoerotisk.
I tillegg har forestillingen flyttet inn på bedehuset og foregår gjennom konfirmasjonsundervisning og konfirmasjonsleir.
Gjennom dette følges et vesentlig punkt fra boka opp: konfirmasjon betyr bekreftelse.
For noen av tro, men like mye av identitet, hvem du er.
Poetisk rom
Den gryende kjærligheten mellom nyinnflyttede Yngve og bedehusyndlingen Magnus blir vart spilt frem av Fredrik Høstaker og Eirik Langås Jørgensen.
Regissør Erlend Samnøen starter forestillingen med en fin koreografisk sekvens av Høstaker.
Dette er et smart grep, for det åpner et poetisk rom i forestillingen som utgjør en kontrast til replikkene – uttrykket i koreografien går dypere enn ordene.
DANS: De koreograferte partiene i «Villskudd» er gjennomtenkte og poetiske. Det kunne gjerne vært brukt i enda større grad. Fra venstre: Fredrik Høstaker og Eirik Langås Jørgensen.
Foto: Lars Gunnar LiestølMorten Espelands pastor er mildere i fremtoning på scenen enn i boka, men like slu. Han er godt balansert og godt spilt.
Også Espen Sigurdsens Janne er blitt gjort til en interessant karakter i denne forestillingen, en karakter jeg skulle ønske fikk mer plass.
Sigurdsen bringer en egen energi inn i forestillingen og er et viktig tilskudd til en tross alt ganske konform bedehussetting.
En gruppe skuespillere fra Ungdomskilden er også sentrale for å bringe troverdighet til konfirmasjonssettingen teateret har valgt.
METATEATER: Oppkjøringen til teaterstykket om Jesu liv og død er en viktig bestanddel i forestillingen. Her Espen Sigurdsen som engelen Gabriel under Marias bebudelse – mer eller mindre engasjert. Sigurdsen bringer en egen energi inn i stykket og er en viktig karakter.
Foto: Lars Gunnar LiestølNærhet til stoffet
Radoors dramatisering står greit på egne ben, men det er en fordel å ha lest de første kapitlene av boka.
Da har man mer av det bakenforliggende med seg inn i forestillingen, og får en dypere forståelse av karakterenes motivasjon.
Mye er luket bort, særlig guttenes tungt fordømmende omgivelser, for eksempel gjennom Magnus' vanskelige familiesituasjon.
Nå står kampen i den enkelte, det handler om å våge å være den man er – med alt det kan kreve.
SLU: Morten Espeland spiller godt i rollen som pastor, mener NRKs anmelder.
Foto: Lars Gunnar LiestølEN ANNEN TID: 1970-tallsestetikken rendyrkes gjennom scenografi og kostymer. Likevel er flere elementer av stykket oppdatert for et moderne publikum.
Foto: Lars Gunnar LiestølKJÆRLIGHET: Yngve og Magnus oppdager nye sider ved seg selv når de forelsker seg i hverandre.
Historien skrider raskt frem. Særlig gjelder dette motivasjonen for Magnus sine mange kvaler og ombestemmelser.
Likevel bygger den solid opp om det å velge å være tro mot seg selv.
Den inneholder detaljer både rundt bedehuskulturen og rundt det skeive som vitner om nærhet til stoffet hos det kunstneriske teamet. Kombinasjonen av den friske energien fra Ungdomskilden og utbryterhistorien fra «Villskudd» passer godt i hop.
YNGRE GARDE: Skuespillere fra Ungdomskilden (13-19 år) er et positivt bidrag i forestillingen som styrker troverdigheten til konfirmasjonssettingen stykket spiller seg ut i.
Foto: Lars Gunnar LiestølRakrygget
Kilden klarer å lande forestillingen godt. Den forteller en viktig og dagsaktuell historie om skeiv kjærlighet, tydelig pakket inn i 70-talls-bedehusestetikk.
Samtidig balanserer den aggresjonen i boka fint opp mot endringene som har skjedd de siste 40 årene.
Den klarer også å løfte frem og fornye humoren som finnes i romanen.
Dette er morsomt og interessant teater om kjærligheten slik den er: store doser keitete famling, skjelmske glis, sorgen når noen sviker, og valget om likevel å gå rakrygget videre i livet.
Hei!
Jeg anmelder teater, scenekunst og dans for NRK som frilanser. Les også anmeldelsene mine av «Tryllefløyta» ved Det Norske Teatret, «Kokosbananas og moromaskinen» ved Teater Ibsen, eller «En folkefiende» ved Oslo Nye Teater.