Hopp til innhold
Anmeldelse

Solid sort-hvitt hevntokt

Romantiseringen av gamle dagers Japan fortsetter i det sort-hvite hevnspillet «Trek to Yomi».

Bilde fra spillet «Trek to Yomi»
Foto: Devolver Digital
Terningkast 4 Spill

«Trek to Yomi»

Actionspill

Devolver Digital

PC, Playstation, Xbox. Testet på PS5.

I «Trek to Yomi» styrer du Hiroki, som begir seg ut på hevntokt i Edo-periodens Japan. Vi snakker vakre, sort-hvite naturopplevelser blandet med blodsprut, brennende landsbyer, jammer og elendighet.

Vi er med andre ord i filmskaperen Akira Kurosawas verden. «Trek to Yomi» låner ikke bare estetikken fra Kurosawas filmer, det rendyrker også tematikken.

Det handler om ære og ansvarsfølelse. Og det handler om hevn.

Filmatisk og stemningsfullt

Innflytelsen til Kurosawa er åpenbar i moderne hevnhistorier som «John Wick», «Django Unchained» og «Oldboy».

I «Trek to Yomi» er innflytelsen ikke bare åpenbar, den er selve ryggraden i opplevelsen.

En hyllest, rett og slett. Og når hyllesten er såpass gjennomført som her, er det mye å bli glad i. Fra bruken av autentisk musikk til den flotte gjengivelsen av japansk natur og landsbyliv.

Mesteparten av spillet er i 2D sidesyn, du beveger Hiroki til høyre eller til venstre mens du nedkjemper den ene fienden etter den andre.

Du har en mengde angrepskombinasjoner med katana-sverdet, og kan variere med både blokkeringer og begrenset bruk av våpen med litt større rekkevidde.

Fra spillet «Trek to Yomi».
Fra spillet «Trek to Yomi».
Fra spillet «Trek to Yomi».

På veien kan du også lete etter oppgraderinger til både helse og utholdenhet, og innimellom finner du alternative veier og skjulte skatter.

Opplevelsen er pakket inn i en filmatisk og stemningsfull historie med nydelig og effektiv regi.

Uten å avsløre for mye, er det mulig det sniker seg inn mer overnaturlige elementer fra japansk folklore etter hvert også.

INNBITT HEVN: Den unge mannen Hiroki tar på seg ansvaret når hensynsløse banditter angriper landsbyen hans.

Ikke nyskapende

«Trek to Yomi» er en fokusert actionopplevelse hvor alle områdene og kampene blir et slags rytmespill. Du veksler mellom å angripe og å forsvare deg, og det føles virkelig godt når flyten begynner å feste seg.

Spillet unnslipper derimot ikke helt sammenligningen med den fantastiske Kurosawa-modusen i «Ghost of Tsushima», noe som demper effekten av den sort-hvite estetikken bittelitt.

Det er fremdeles utrolig flott å se på, bare så det er nevnt, men jeg klarte ikke helt å riste av meg følelsen av å ha sett det før.

I tillegg blir spillbarheten i «Trek to Yomi» litt vel repeterende. Særlig når man setter den opp mot det briljante «SIFU», som kom ut for bare noen uker siden. Disse to spillene har mange likhetstrekk i faktisk spillopplevelse, og der er «SIFU» klart bedre.

Fra spillet «Trek to Yomi».

TIDSRIKTIG: Handlingen i «Trek to Yomi» er lagt til Edo-perioden i Japan og utviklerne har anstrengt seg for historisk korrekte omgivelser.

Foto: LEONARD MENCHIARI/FLYING WILD HOG/DEVOLVER DIGITAL

Solid action

Samtidig tåler «Trek to Yomi» disse sammenligningene. Det er et sterkt actionspill med en vakker visuell stil, tilfredsstillende sverdkamper, overraskende vendinger og et glimrende lydbilde.

Det får også pluss i boken for å tilby flere vanskelighetsgrader. Hvis du vil lene deg tilbake med en filmatisk actionopplevelse, kan du gjøre det. Eller du kan skru opp vanskelighetsgraden, heve skuldrene og få en skikkelig utfordring.

«Trek to Yomi» setter kanskje ikke varige spor, men det er 5-6 timer med solid katana-action.

Heisann!

Jeg er frilanser og skriver om spill for NRK. Til daglig jobber jeg i Level Up Norge. Om du liker denne typen actionspill så kan jeg anbefale mine anmeldelser av de knallgode spillene Returnal og Ghost of Tsushima.