NB! Denne anmeldelsen inneholder ikke konkrete spoilere om historien i spillet.
Etter stor suksess med det hardbarkede «Star Wars Jedi: Fallen Order» i 2019, vender Respawn tilbake med en oppfølger som innfrir så det holder.
«Star Wars Jedi: Survivor» er større og bedre på alle måter som betyr noe, og leverer en spillopplevelse som står skulder ved skulder med de beste i klassen.
Cal Kestis vender tilbake i rollen som en av galaksens siste jediriddere.
Republikken er død og det fascistiske imperiet styrer med trykkende jernhånd.
Vi er i etterdønningene av Ordre 66, et sted mellom episode 3 og 4 i filmserien. Elitestyrker jakter på og utrydder jediriddere, en etter en.
Alltid noe nytt
Cal slites mellom et ansvar han føler for å ta opp kampen mot imperiet og et ønske om en trygg tilværelse for seg og sine.
Det kan vel tenkes det blir mest av det første denne gangen.
Opplevelsen vokser gjennom hele spillet. Nye ferdigheter, nye planeter, nye områder å utforske, nye kjøpmenn, nye sideoppdrag, nye rollefigurer og nye konsepter og idéer du må lære å forholde deg til.
Noen oppgaver krever bruk av dyr du temmer, andre krever lange sekvenser med løping langs vegger og hurtig bruk av gripekrok.
Noen ganger kan jedikreftene til Cal gjøre endringer i miljøet, og mange ganger handler det om å kombinere alt dette og mye mer.
Listen over referansepunkter er lang:
- Utforskingen til «Ratchet & Clank», «God of War» og «Uncharted».
- Verdensbyggingen til «The Witcher 3» og «Mass Effect».
- Det avanserte kampsystemet til «Sekiro» og «Dark Souls».
- De midlertidig låste områdene til «Metroid».
Dette er på mange måter en av spillets største styrker. Det blir en slags jedi-fornøyelsespark som aldri slutter å overraske.
Har én svakhet
Spesielt effektivt og storslagent blir det når du får tilgang til nye egenskaper som i praksis endrer og forbedrer spillopplevelsen ganske drastisk. Det er flere av disse vendepunktene i spillet.
Men den ekstreme spennvidden er også spillets ene svakhet.
Det er så mye å forholde seg til her, så mye å sette seg inn i og så mange spillmekanikker og designkonsepter at jeg blir litt svimmel.
Du blir tvunget til å slippe taket på den dramatiske og spennende historien og behandle spillet som et løssluppent actioneventyr du utforsker i ditt eget tempo. Og det er gøy det, altså, akkurat som i andre store, åpne rollespill.
Men det gir et litt ufokusert helhetsinntrykk.
Bart som belønning
Mye av utforskingen er dessuten ganske antiklimatisk.
Det er en spesiell følelse å gruble, kjempe og navigere seg gjennom store, heftige områder og så bli belønnet for innsatsen med en ny bart.
Hvis du er litt mett på «Star Wars», er det også mulig dette dypdykket i Jedi-mytologien ikke vil være en innertier.
Jeg må innrømme at jeg er litt mett selv.
Den mer jordnære tilnærmingen den fantastiske TV-serien «Andor» har til Star Wars-universet treffer meg bedre, for eksempel.
Men kvalitetene i «Star Wars Jedi: Survivor» er likevel svært overbevisende og tiltrekkende.
Nydelig utforsking, fantastisk vakre miljøer, massevis av engasjerende og varierte oppgaver, en spennende historie og utrolig tilfredsstillende kamper kombineres til en diger, helstøpt og veldig underholdende Star Wars-opplevelse.
PS. Spillet er testet på PS5. PC-spillere melder om en del tekniske problemer i den versjonen av spillet. Utviklerne skriver på Twitter at de jobber med en patch for å fikse dette.
Hei, spillvenner!
Jeg er frilanser og skriver om spill for NRK. Til daglig jobber jeg i Level Up Norge. Sjekk gjerne ut min liste over fjorårets beste spill, eller hvilke spill jeg ser mest fram til i 2024!
Alle spillanmeldelsene fra NRK finner du her.