En iskald seriemorder har gått etter småjenter og drept dem, en etter en. Etter mange år har politiet endelig kommet på sporet. De slår inn døren til hjemmet hans, legger mannen i bakken og sleper ham til fengselet.
Det høres ut som en lykkelig slutt på historien. Men det er det definitivt ikke for den unge jenta som ligger tilbake etter at innsatstroppen har trukket seg tilbake.
Hun heter Ann, og er datteren til den mistenkte mannen. Og hun vet at den omsorgsfulle, filosofisk anlagte faren hennes er uskyldig.
Dermed starter kampen for å finne sannheten, og den egentlige morderen.
Men Ann er ikke i en emosjonell tilstand som er i nærheten av å være stabil. Hun er langt ifra den perfekte, objektive detektiv, der hun må prøve å nøste opp detaljer fra de grusomme drapene på småjenter, og halvt erindrede detaljer fra sitt eget liv.
Farlige hjelpere
Med seg på ferden får hun diverse hjelpere – noen hun kjenner fra før, eller tror hun kjenner, andre melder seg på underveis.
Kvaliteten på disse hjelperne er ikke helt til å stole på, og enkelte er direkte destruktive og farlige.
Det gjelder både:
- Journalisten som gir seg ut for å hjelpe, men egentlig bare vil ha et kjapt scoop.
- Den gamle barndomsvennen til faren, som unektelig har en del underlige og faretruende sider.
- For ikke å snakke om noen av foreldrene til de døde jentene, mennesker som over tid har vokst seg rasende og avmektige av forsøkene på å finne ut hva som har skjedd med barnet deres.
Et skrekkelig gjennombrudd
Romy Hausmann slo igjennom med et brak med «Elskede barn», et klaustrofobisk kammerspill med vage ekko av gotiske romaner og brødrene Grimm.
Den handlet om en liten familien i en hytte i skogen, med familierelasjoner det slett ikke var noen overdrivelse å kalle dysfunksjonelle.
Romy Hausmann har en egen evne til å famle seg fram til de virkelig vonde delene av underbevisstheten. Til de marerittene som er så fæle at vi ikke engang orker å drømme dem.
Dette makter hun å gjøre også i «Perfect Day», uten at det i det hele tatt føles kalkulert eller spekulativt – noe som er usedvanlig godt gjort.
Tvert imot virker hun like oppriktig skrekkslagen som leseren når det viser seg hva det egentlig er som gjemmer seg bak den tilforlatelige fasaden.
Mens «Elskede barn» var et mer et klaustrofobisk kammerspill, er dette en rasende odyssé over stokk og stein med heftige bråvendinger og sjokkartede avsløringer.
Innimellom klippes det til andre tidsplan. Nå og da kommer glimt fra barndommen til Ann, der hun iherdig forsøker å beskrive følelseslivet sitt.
Det er også glimt fra samtaler i fremtiden, mellom en ukjent og den fengslede morderen som i kjølige termer beskriver hva han har vært med på.
Det ondes problem
«Perfect Day» fungerer som den skal som spenningslitteratur og pageturner.
Men den lodder dypere enn en gjennomsnittsthriller, der den utforsker emner som sannhet og selvbedrag.
Den beveger seg inn på spørsmål som det ondes problem, og hva det er som gjør at enkelte mennesker finner glede av å skade andre.
Slik tangerer den mange av de «seriøse» romanene som beveger seg inn å slike områder.
Å glemme seg selv
Så hva med tittelen «Perfect Day»? Unektelig er det litt pussig med en engelsk tittel på en tysk bok oversatt til norsk.
Svaret på dette mysteriet er Lou Reed.
En viktig del av soundtracket til romanen er Reeds klassiske, bittersøte popsang fra syttitallet. Om mannen som hadde en dag i parken som var så perfekt at han glemte seg selv, og trodde han var noen andre, «someone good».
Låta er det perfekte lydsporet til en roman som mer enn innfrir mine forventninger.
Romy Hausmann markerer seg igjen som et fortellertalent av de sjeldne.
PERFEKT LYDSPOR: «Så syng, Lou Reed, syng for meg, syng høyere, la meg bare danse og glemme alt», skriver Romy Hausmann i thrilleren «Perfect Day». Låta med samme navn kom i 1972.
Hei!
Jeg heter Ola Hegdal, og leser og anmelder bøker for NRK. Gjerne krim og spenningslitteratur, eller sakprosa. Les gjerne anmeldelsen min av «Anomalien» av Hervé Le Tellier, «Du er bonde» av Kristin Auestad Danielsen eller «Natteløperen» av Karin Fossum.