Spillåret 2022 har levert så det holder hvis du vil ha spektakulær action. Adrenalin-bombene «Elden Ring» og «God of War Ragnarök» er to eksempler.
2022 har vært minst like givende for alle som foretrekker spillopplevelser av den mer lavmælte sorten. Spill som borer seg inn i sjelen på mer utspekulert vis. «Stray», «Immortality» og «NORCO» er eksempler på dette.
Det er i denne enden av spillmediet du finner «Pentiment» også.
Vi snakker om et av årets klart beste spill, noe som muligens kan være litt vanskelig å forstå dersom man ser på bilder eller video fra spillet.
Rett i pensum
Det er som om illustrasjoner fra en bok fra 1500-tallet har kommet til live i stakkato animasjoner. En historie fortalt via tekstbobler.
Lange, tilsynelatende dagligdagse, samtaler.
Det hjelper trolig ikke når jeg sier det tar rundt tolv timer å komme til rulleteksten. Det er mye babling, det!
Men det er også tolv timer med intens spenning.
Det er muligens den beste historieleksjonen om 1500-tallets Europa som noen gang er laget, et spill som bør gå rett inn i pensum.
Du styrer kunstneren Andreas Maler, som flytter til den bayerske byen Tassing på starten av 1500-tallet. Der blir han lærling i klosterets skrivestue.
Her tar det månedsvis, kanskje årevis å kopiere bøker for hånd til rikfolk fra hele Europa.
Ordets makt står sentralt. Betydningen av lagret kunnskap og historie og – ikke minst – bevisst historieforfalsking.
Du er også detektiv
Det er en historie om historie, rett og slett. En opplevelse som på mektig vis demonstrerer hvordan historiske hendelser og fakta kan bestemmes, bøyes og forfalskes av de som sitter med makten.
Du bader i diskusjoner om bøker og meninger som går på akkord med kirkens offisielle «sannheter». Nede i byen har boktrykkerkunsten nettopp ankommet, noe som folkeliggjør kunnskap.
Det brygger til et folkeopprør mot kirkens beinharde skattlegging av innbyggerne i Tassing. Martin Luthers ønske om reformasjon av kirken er i startfasen.
Ekkoet fra både områdets hedenske bakgrunn, greske filosofer og byens tusen år gamle romerske historie klinger mellom bygningene.
På ekstremt effektivt vis plasseres det en bloddryppende tråd gjennom alt dette. Et drap ryster byen og klosteret, og det blir din jobb å finne morderen.
Ut av dette vokser det frem en konspirasjon og et mysterium som det vil ta tre akter og 25 år – i spillet, heldigvis – å løse.
Og her blir det fascinerende så det holder. Du må nemlig gjøre en mengde valg gjennom historien som i stor grad påvirker opplevelsen din.
Kjekkas eller filosof?
Du kan være en hensynsløs kjekkas som valser gjennom Tassing med bulldoser, du kan være dypt religiøs, en mer jordnær realist, en grublende filosof, en intellektuell, en drømmende kunstner, for eller imot reformasjonen til Martin Luther – eller en kombinasjon av alt dette.
Du kan til og med velge hvor du har reist og hvilke språk du har studert før du kommer til Tassing. Dette vil gi deg forståelse av noen tekster, mens andre blir uforståelige.
Det virker kanskje som enkle grep, men alt dette har dramatisk innvirkning på historien som fortelles. Det du sier og måten du oppfører deg på, påvirker alle rundt deg og hva de ønsker å dele med deg.
Det skal sies at tolv timer i en opplevelse som dette er lenge. «Pentiment» krever mye av spilleren, særlig fordi du får godt betalt for å følge med og huske samtaler som kanskje skjedde for flere timer siden.
Interaktiv «Rosens navn»
Det å være aktiv deltaker i en virkelig episk historietime som dette er som å ri på en deilig bølge av kunnskapsformidling og interessante refleksjoner.
Jeg har fått en dypere forståelse av en æra som har vært med på å forme den verdenen vi lever i, 500 år senere.
Og så er drapsgåten i spillet i tillegg ulidelig spennende. «Rosens navn» av Umberto Eco er med på den svært lange kildelisten i rulleteksten, og hvis du har lest boken eller sett filmen er det snakk om den samme nerven her.
«Pentiment» er en utrolig godt konstruert interaktiv historie som bobler over av lidenskap for historie og ordets makt. Det strutter av nerdete skaperglede og reflekterende visdom.
Det er en av de flotteste, sterkeste og mest interessante opplevelsene jeg har hatt på lenge.
Heisann!
Jeg er frilanser og skriver om spill for NRK. Til daglig jobber jeg i Level Up Norge. Om du vil lese mer om spill med skrekkelementer, kan jeg anbefale mine anmeldelser av spillene «The Last of Us Part I», «A Plague Tale: Requiem» og «The Quarry».