Hopp til innhold
Anmeldelse

Stilsikkert skyggespill

I det norske spillet «Mørkredd» dreper skyggene deg. Men du trenger ikke trosse dette mørket alene.

Skjermbilde fra spillet «Mørkredd».
Foto: Hyper Games
Terningkast 5 Spill

«Mørkredd»

Plattformspill

Hyper Games

Xbox og PC

Skygger og mørke er livsfarlig i «Mørkredd». Havner du utenfor lyset, smuldrer du opp og må tilbake til forrige lagringspunkt. Men du gjennom mørket. Du klamrer deg til en stor, lysende ball du ruller med deg mens du løser oppgaver for å åpne veien videre. Rundt deg kryper det ekle snegler og digre ormer.

Oppgavene som må løses krever kreativitet og problemløsing. Det er forholdsvis enkelt i starten, men blir gradvis mer og mer komplekst.

Da er det greit å ikke være alene.

Løs oppgaver sammen

Du kan spille «Mørkredd» for deg selv, men da går du glipp av halve eksistensgrunnlaget til dette spillet. Det er meningen at du skal dele opplevelsen med en annen spiller.

Min følgesvenn ble min åtte år gamle sønn. Det var en ypperlig mulighet til å gjøre noe spennende og gøy sammen. Og det ble en herlig opplevelse.

Det å alltid holde deg unna skyggene, skaper en tilstedeværende nerve – og humor. Det er alltid ekstra stas når det er din egen skygge som tar livet av medspilleren. Særlig når man er i familie.

Når hele opplevelsen er skreddersydd for samspillet mellom to spillere, er det også veldig givende å løse oppgaver sammen.

Skjermbilde fra spillet «Mørkredd».

VOKSER: Utfordringene i «Mørkredd» vokser gradvis jo lenger ut i spillet du kommer.

Foto: Hyper Games
Skjermbilde fra spillet «Mørkredd».

KOORDINASJON: «Mørkredd» er laget for to spillere, og man må samarbeide om oppgavene for å komme seg videre.

Foto: Hyper Games
Skjermbilde fra spillet «Mørkredd».

EKKELT: Den lysende ballen i «Mørkredd» tiltrekker seg snegler. Det kan bli ganske så ekkelt.

Foto: Hyper Games
Skjermbilde fra spillet «Mørkredd».

STILIG VERDEN: «Mørkredd» byr på stilig, spartansk verdendesign.

Foto: Hyper Games

Spillet er akkurat passe utfordrende, med oppgaveløsing basert på observasjon, koordinasjon og logikk. Jeg føler meg smart når jeg får det til. Sønnen min føler seg smart når han får det til.

Og det å oppleve at min egen sønn noen ganger kom meg i forkjøpet med løsningen på oppgaven foran oss, fikk hjertet mitt til å svulme. Jeg er nok ikke immun mot at det påvirker mitt helhetsinntrykk av dette spillet.

Viser at selvtilliten vokser hos norske utviklere

Den visuelle stilen og det spartanske, effektive lydbildet imponerer også. Konseptet bak «Mørkredd» er sterkt og står som en påle.

Spillet er et direkte resultat av at selvtilliten hos de små, utholdende indiestudioene i Norge vokser. Utholdenhet og erfaring skaper mot til å satse på hjertebarn og nye, risikable konsepter.

Og når denne selvtilliten føder spill som «Mørkredd», har vi all grunn til å være stolte av det lille Norge leverer til nysgjerrige spillentusiaster over hele verden.

«Mørkredd» er et stilsikkert, bunnsolid og spennende spill basert på samarbeid og fellesskapsfølelse. Det bygger bro mellom «Fortnite»-generasjonen og oss voksne spillere.

Rune Fjeld Olsen anmelder spill for NRK og produserer også Level Up gjennom produksjonsselskapet Buffkitten AS.

Anbefalt videre lesing: