«Vi skal være for dyrene det englene er for menneskene» sa den kontroversielle østerrikske filosofen Rudolf Steiner.
Enten vi tror på engler som åndelige vesener, energier eller symboler, så vet vi hva de representerer. Vi må nok erkjenne at det slett ikke er en slik rolle vi spiller.
Med tanke på dyrevelferd – men ikke minst jordklodens fremtid – velger stadig flere bort kjøttet på verdensbasis. Vi nordmenn derimot har økt kjøttforbruket vårt med hele 50 prosent siden 1990.
Det er et uhyre betent og krevende tema som Trondheim kunstmuseum tar fatt i med utstillingen «More Meat Less Meat», som er laget i samarbeid med NTNU og forskningsprosjektet Meatigation.
Fargerikt og kjøttfullt
En frodig og fargerik utstilling møter oss på Gråmølna i Trondheim. Her kan man sitte på puffer formet som kjøttkaker og gruble over hva som kunne vært en «NorVegan» nasjonalrett.
Gjennom en film følger vi en norsk gartner som utelukkende lever av det han selv klarer å dyrke i sin egen hage, sommer som vinter.
På en vekt kan man stige opp og få sin egen kroppsmasse oversatt til et visst antall hamburgere, og fra taket henger det spektakulære kostymer – blant annet en tekstilreplika av den kjente kjøttkjolen til Lady Gaga.
Her har de ønsket å kreditere den rette opphavskvinnen bak dette innovative antrekket, nemlig den kanadiske skulptøren Jana Sterbak.
Utstillingen består ikke av verk av navngitte enkeltkunstnere slik vi er vant til. Her flettes forskning og kunst sammen, og det er to store, uavsluttede kunstnergrupper som har skapt de forskjellige prosjektene som vises: The Center for Genomic Gastronomy og Chicks on Speed.
Politisk kvarter som kunst
Det er få ting som vekker en så voldsom harme som debatten om kjøtt.
Det handler om våre stolte bondetradisjoner, der vi dyrker myten om det kjernesunne, norske landbruket med lykkelige, frittgående husdyr. Selv om stadig flere avsløringer viser at virkeligheten ikke alltid er like smukk.
Men det handler også om at vi tviholder på det vi ser på som gamle, norske tradisjoner.
I Norge er kjøttet kultur, ja, kanskje sågar identitet, slik Sylvi Listhaug lett ekskluderende formulerte det: «Her i Norge spiser vi svin, drikker alkohol og viser ansiktet vårt.» Ingen skal tulle med kjøttkakene våre, for å si det sånn!
En slik debatt som nettopp handlet om kjøttkaker raste i Politisk kvarter i mai 2021. Det handlet om forslaget om å spe kjøttkakene på aldershjemmet med en liten prosentandel bønner og linser, for bærekraft og helse.
Det er ikke hver dag Politisk kvarter blir til kunst, men denne sendingen er faktisk utgangspunktet for et av de mer plasskrevende verkene på utstillingen på Gråmølna.
Her har kunstnergruppen The Center for Genomic Gastronomy laget et stort utvalg ulike kjøttkaker, og skapt en fotografisk frise der vi kan se tverrsnittet av kjøttkakene fra en 100 prosent plantebasert variant, til den 99 prosent kjøttbaserte typen.
Prosjektet stiller spørsmålet: Hva er egentlig kjøtt, og hvorfor kobler det seg så enormt sterke følelser til det?
Hudløst selvportrett
Til utstillingen er det utviklet et eget Snapchat-filter som gjør at du kan se din egen kropp som et rått stykke kjøtt. Her kan du ta en helt hudløs selfie.
Et annet morsomt tankeeksperiment som utstillingen leker med, er forholdet mellom plantekjøtt og dragkultur.
Kan vi klare å se på de plantebaserte alternativene som en type kjøtt i drag? Kan vi betrakte kjøtt som en mindre rigid, og mer flytende kategori, slik vi har vendt oss til å se på kjønn?
«More Meat Less Meat» er svært godt kuratert. På en spennende og frodig måte danner de ulike prosjektene en flerstemt samtale om den komplekse tematikken.
Her bruker man humor og overskudd til å målbære i utgangspunktet nokså upopulære og betente problemstillinger uten å heve pekefingeren (eller langfingeren) mot publikum.
Diskursen omkring vår matfremtid blir ikke mer spennende, og utviklingen går dessverre heller ikke fortere, av at vi sprer skam og ubehag. Det eneste vi oppnår, er at folk går i selvforsvar og nekter å forholde seg til tematikken.
«More Meat Less Meat» er en morsom utstilling som jeg er sikker på vil vekke verdifull nysgjerrighet og refleksjon.
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.