Hopp til innhold
Anmeldelse

Eventyrlig og omstendelig

Morten Strøksnes har skrevet en ellevill fortelling om oppdageren Carl Lumholtz. Men den er for lang.

Kombinasjon av omslaget til boken «Lumholtz' gjenferd» og forfatter Morten A. Strøksnes.
Foto: Baard Henriksen
Bok

«Lumholtz' gjenferd»

Morten A. Strøksnes

Sakprosa

4. november 2022

Oktober

Hvite menn på sokkel har hatt det tøft den siste tiden. Dette gjelder særlig de som på en eller annen måte har vært involvert i kolonialiseringen av verden.

Bysten til Carl Lumholtz (1851–1922) har stort sett fått stå i fred i Søndre Park i fødebyen Lillehammer.

Fra boken «Lumholtz' gjenferd» av Morten A. Strøksnes.

KLEDD FOR SUKSESS: Carl Lumholtz i tropeutstyr i 1887. Eventyreren fra Lillehammer var sponset av navn som Vanderbilt, Carnegie og J.P. Morgan.

Foto: Hulda Szacinski

Sponset av magnater

Idéhistoriker Morten Strøksnes viser at kolonialismen og ønsket om å dokumentere og kartlegge verden hang sammen. Dette er kanskje den store erkjennelsen i boken.

Lumholtz og de andre oppdagelsesreisende ble sponset av kapitalister og stater som ønsket tilgang til jordens ressurser.

I dette landskapet manøvrerte Carl Lumholtz med en tilsynelatende ubegrenset stå-på-vilje, nysgjerrighet og humør.

Han startet som botaniker og zoolog, men forsto raskt at det like mye var menneskene han var interessert i.

Fra boken «Lumholtz' gjenferd» av Morten A. Strøksnes.

FÆRRA TE MEXICO: På sin andre store ekspedisjon levde Lumholtz i perioder med wixárikaene i Mexico. Det resulterte blant annet i boken «Blant Mexicos indianere. Fem års reise i Sierra Madre og andre lidet kjendte dele av det vestlige Mexico» (1903), samt en rekke fotografier tatt av Lumholtz selv.

Foto: Carl Lumholtz

Rått presisjonsnivå i bushen

Den første reisen gikk til Australia i 1880, med seilskuten «Einar Tamberskjælver», og dette er også bokens første del.

Hovedkildene er Lumholtz' egne bøker, samt dagbøkene, notatbøkene, og loggbøkene som befinner seg i Oslo på Kulturhistorisk museum.

Morten Strøksnes gir oss på ekte følelsen av å være til stede på bakkenivå, samtidig som han med et mildt, men samtidig kritisk, blikk vurderer dokumentene og fotografiene Lumholtz etterlot seg.

Fra boken «Lumholtz' gjenferd» av Morten A. Strøksnes.

RIDENDE RYTTER TIL MULDYR: Carl Lumholtz, Chihuahua, 20. mars 1892.

Foto: C.H. Taylor

Sanger rundt leirbålet

Dette kunne virkelig ikke vært gjort bedre. Strøksnes har et helt rått presisjonsnivå når han skildrer Lumholtz' jakt på nye funn i den australske bushen.

Stemningen rundt leirbålet er upåklagelig. Lumholtz og aboriginene begynner til og med å synge sammen:

Ved bålet kunne de sitte og synge i time etter time, mens rytmen ble slått med enkle instrumenter av tre; en hul stokk og to pinner gjorde effektivt nytten.

Carl Lumholtz bidro med sanger fra sine trakter. Selv trekker han frem «Jeg har sejlet verden rundt og spadseret mange mil» av den danske revyforfatteren Erik Bøgh.

Velger seg «stråmenn»

Når Strøksnes flyr inn til de samme områdene, i Lumholtz' fotspor, går det umiddelbart noe mer trått. Han er rett og slett en litt for melankolsk reiseleder.

Morten Strøksnes skriver best når han har en, ja, kanskje vi skal kalle det en stråmann?

I forrige bok innførte han en gammel kompis. Maleren Hugo skapte den nødvendige dynamikken i «Havboka», som han fullt fortjent fikk både Brageprisen og Kritikerprisen for.

Denne gangen er det Lumholtz som, med sin ukuelige optimisme ute i felt, balanserer ut Strøksnes' hang til (velbegrunnet) svartsyn og melankoli.

Fra boken «Lumholtz' gjenferd» av Morten A. Strøksnes.

DEN ORIGINALE STRÅMANNEN?: Carl Lumholtz i 1894/95.

Foto: Ukjent

Fiskehode i Jakarta

Prosjektet er tydelig nok. Han vil

(...) ta oss med til de samme landskapene som Lumholtz, for å møte de samme utsiktene og urfolkene, se hva som er igjen, og hva som kom isteden.

Vekslingen mellom nåtid og fortid fører uansett at boken eser ut og blir i overkant omstendelig.

Kanskje er det bare jeg som er for preget av vår tids kjas og mas ute av stand til å la meg falle inn i denne bokens saktegående rytme over 814 sider?

Boken er for lang, men samtidig er det noen helt ubetalelige scener som plutselig dukker opp, og som jeg ikke ville vært foruten.

Som når Strøksnes – i nåtid – får servert en fisk i den indonesiske hovedstaden Jakarta, som ser ut som det nylig avkappede hodet til en nyfødt kalv.

Fra boken «Lumholtz' gjenferd» av Morten A. Strøksnes.

GEMYTTLIG GURU: Da første verdenskrig brøt ut tok Carl Lumholtz en avstikker til India. Der begynte han med yoga, og fikk en god venn i guruen Mahatma Brahmachari.

Foto: Carl Lumholtz

Møter gjenferdet

Eller når han lar seg lokke med på en hanekamp, og konsekvent setter pengene på den tapende fuglen.

I slike øyeblikk blir kanskje det umulige mulig – å komme i kontakt med Carl Lumholtz' gjenferd i det Strøksnes handler i hans ånd.

Syntesen mellom de to tidsnivåene gjør at leseren også får de samme synene som forfatteren får:

På denne fjelltoppen kjennes det, i et lite øyeblikk, som om Lumholtz og jeg møtes, han passerer gjennom meg.

Dette kan også forstås i metaforisk forstand. Det finnes ingen snarveier. Ikke for forfatteren – men heller ikke for leseren.

Det er denne ruten vi skal gå opp for at vi skal kunne nå vårt mål.

Frem fra glemselen

Den som holder ut, vil føle en tiltagende lojalitet til hvordan forfatteren har bygget opp boken. Det skjedde i alle fall med meg.

Morten Strøksnes er verken ute etter å bygge Lumholtz opp eller å rive ham ned. Men å børste av ham glemselens slør som har lagt seg som et lett snølag på denne forskeren og oppdagerens skuldre.

Jeg føler jeg kjenner ham nå. Jeg føler meg opplyst.

Hei!

Jeg leser og anmelder litteratur i NRK. Les gjerne også anmeldelsen min av «Kairos» av Jenny Erpenbeck, «Detaljer» av Ia Genberg, eller Franz Kafkas «Prosessen» oversatt av Jon Fosse.