Hopp til innhold
Anmeldelse

«Jul i Blåfjell» fenger fortsatt

Teaterversjonen av «Jul i Blåfjell» er livlig, men hastig. Noe av manuset burde rett og slett vært nisset bort.

Ane Eikemo som Turte i «Jul i Blåfjell»

RØD TRÅD: Ane Eikemo gjør en solid innsats som Turte i forestillingen «Jul i Blåfjell» på Chateau Neuf. Hun binder det hele sammen. Til venstre: Blåne (Mathilde Gaalaas-Berg).

Foto: Øyvind Ganesh Eknes
Teater

«Jul i Blåfjell»

Chateau Neuf

Oslo

9. november–21. desember 2022

Når historien om blånissene settes opp som teater i 2022, er det for en generasjon barn som trolig ikke aner hva «Jul i Blåfjell» er.

Premieren viste at nissene i Blåfjell fortsatt kan fenge barn, men at det krever en stram og våken historiefortelling. Og ikke minst et blikk fra noen som ikke har historien i ryggmargen.

Folkekjær kalender

I 1999 ble NRK-julekalenderen «Jul i Blåfjell» sendt for første gang. Den ble belønnet med både Gullruten og spellemannpris, er blitt sendt fem ganger på NRK, og fikk en oppfølger i «Jul på Månetoppen».

Da NRK i 2015 bestemte at «Jul i Blåfjell» ikke skulle sendes flere ganger, resulterte det i fakkeltog og underskriftskampanjer. Uten at det hjalp.

Det er dermed duket for en nostalgikveld for dem som så på Barne-TV mellom 1999 og 2011.

Mens dagens barn har «Snøfall», «Kristiania magiske tivolitheater», «Julekongen» og «Stjernestøv» som sine kalenderreferanser, er det mange i 20- og 30-årsalderen som husker Turte, Tvilling, rødnissejenta og fjellet som lukker seg.

Ane Eikemo som Turte i «Jul i Blåfjell»

VEKKER NYSGJERRIGHETEN: Når ei rødnissejente har kommet seg inn i Blåfjell på mystisk vis, vekkes nysgjerrigheten til Turte. Hun oppdager at det er mye hun ikke vet og klarer å få resten av blåfjellfolket til å innse det samme. Turte spilles av Ane Eikemo.

Foto: Øyvind Ganesh Eknes

Hastig fortalt

Gudny Ingebjørg Hagens historie om blånissenes frykt for det fremmede (les: rødnisser og bygdefolk), står fjellstøtt tematisk.

Det samme kan sies om Mamsen og Lillegutts søppelgeskjeft (ikke kast søppel i naturen!). Men historien om Blåfjell blir såpass hastig fortalt at løsningene virker enkle.

Søppelproblemet blir nisset bort uten at noen må ta ansvar, og fremmedfrykten vendes raskt til toleranse for at historien skal gå opp.

Dette hastige preget skyldes at mye skal skje på kort tid: Et komplisert univers med navn og regler skal presenteres, alle de kjente sangene skal fremføres, og konfliktene og karakterene de rommer skal presenteres – og alt skal få en løsning.

Inger Lise Rypdal som dronning Fjellrose i «Jul i Blåfjell»

KLER ROLLEN: Inger Lise Rypdal spiller Dronning Fjellrose av Blåfjell. Spillestilen er litt stiv, men på sitt vis kler det dronningrollen likevel.

Foto: Øyvind Ganesh Eknes

Det merkes allerede fra start. Konteksten og presentasjonen av premissene for tilværelsen i Blåfjell går fort.

Ane Eikemo som blånissejenta Turte gjør en solid innsats som forestillingens røde tråd. Det gjør at konflikten rundt rødnissejenta som har havnet i Blåfjell blir tydelig og fint fortalt, men alle detaljene i historien blir likevel omstendelige.

Detaljene i forestillingen er elementer som gjør seg godt i et serieformat der de kan utvikles og følges opp.

Men i en sceneversjon satt opp for barn som ikke nødvendigvis kjenner universet, bør en kutte skarpere for å få det store bildet – i hvert fall dersom målgruppen er de minste barna.

Blånisser i «Jul i Blåfjell»

HASTIG: Ensemblet er energisk og blidt gjennom hele forestillingen. De effektive blånissene har mye å gjøre før jul. Bak på stigen: Kevin Haugan

Foto: Øyvind Ganesh Eknes

Energisk

Når det er sagt – forestillingen er full av energi og entusiasme, blide skuespillere og en tydelig, nesten karikert spillestil.

Ensemblet er presist, og med Kevin Haugan som dansekaptein har Johan Osuldsens koreografi fått et friskt uttrykk.

Dette friske merkes også i opp-tempo-preget i det musikalske underlaget. Det fungerer overraskende godt når drivende rytmer følges opp av liflig munnharpespill og jazza bukkehorn.

Det fungerer godt å la gammelt møte nytt i nisseheimen. Den aller fineste scenen er en koreografi der Turte og Tvilling husker i langsomt tempo over publikum mens de kontrasteres av ensemblet som danser til raske rytmer og munnharpespill.

Det hadde vært interessant dersom det fysiske uttrykket og Haugans spennende danseriske scenespråk i større grad fikk være med på å drive selve fortellingen.

Som skapt for fansen

Høydepunktet for de fleste barna er ikke uventet Mamsen og Lillegutt, en mor og sønn av det naive slaget som har fått ansvar for bygdas søppel.

Det velger de å løse ved å kaste søppelet i Blåfjell. I Håvard Lilleheie (Lillegutt) og Siw Anita Andersen (Mamsen) får publikum alt de ønsker seg.

Håvard Lilleheie som Lillegutt og Siw Anita Andersen som Mamsen i «Jul i Blåfjell»

HØYDEPUNKT: Mamsen og Lillegutt er viktige i forestillingen «Jul i Blåfjell». De kaster søppel i fjellet og gleder seg til jul. Men noen spiller dem en søppel-nissestrek, skal det vise seg. Fra venstre: Håvard Lilleheie som Lillegutt og Siw Anita Andersen som Mamsen.

Foto: Øyvind Ganesh Eknes

Slitesterke sanger og en fin historie om vennskap gjør «Jul i Blåfjell» verdt besøket. Men julekalendere fra forrige årtusen har en tendens til å bli for gamle i historiefortellingen, og det bærer denne sceneversjonen preg av.

Kraftfull energi, artige nisser og fine prestasjoner gir likevel Blåfjell-fansen akkurat det de ønsker seg.

Kevin Haugan i «Jul i Blåfjell»

DANSEKAPTEIN: Kevin Haugan (i stokkene) får vist sine mange skills i «Jul i Blåfjell» og er med på å skape et ungt og moderne uttrykk i forestillingen. Det hadde vært spennende om det fysiske uttrykket hans i større grad kunne vært en del av historiefortellingen, mener NRKs kritiker.

Foto: Øyvind Ganesh Eknes

Hei!

Jeg anmelder teater, scenekunst og dans for NRK som frilanser. Les også anmeldelsene mine av «Det mørke fortet» av Riksteatret, «Vildanden» av Nasjonalballetten i Operaen, eller «Moby Dick» ved Det Norske Teatret. 

Oppdatert 11.11 kl 15.17: I den opprinnelige versjonen av artikkelen sto det at publikum i rullestol blir plassert nærmest scenen, og at de dermed vil gå blipp av en sentral scene som foregikk blant publikum. Dette var et særtilfelle kvelden vår anmelder så stykket. Dette har derfor blitt korrigert i teksten.

Norsk familiefilm.
Blånissene har forsovet seg etter den lange høstsøvnen og våkner til den kaldeste vinteren de noensinne har opplevd. Nede i dalen hos rødnissene er det krise. 
En stor isbre truer med å knuse gården de bor på. Bonden har alt forlatt gården, og rødnissene blir snart tvunget til å gjøre det samme. 
Kan Dronning Fjellrose hjelpe rødnissekongen Dreng?

SE I NRK TV: Familiefilmen «Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn» fra 2011.