Etter at hun debuterte i 2016, har Katrine Engberg blitt en stødig leverandør av kvalitetskrim fra vårt flate naboland i sør.
Årets roman, «Det brennende bladet», er den første i en ny serie med etterforskeren Liv Jensen i hovedrollen.
I denne romanen tar Engberg for første gang i bruk historiene til sin egen jødiske far, som går tilbake til jødeforfølgelsene under det nazistiske regimet under andre verdenskrig.
Midt i et rikt persongalleri finner vi altså etterforsker og eks-politi Liv Jensen. Liv har akkurat sagt opp jobben i Aalborg-politiet og flyttet til København, den hektiske storbyen.
Her trakter hun etter en etterforskerjobb i København-politiet, men må inntil videre nøye seg med å overvåke forsikringssvindlere.
Nært og troverdig
Liv har sine asosiale sider, og har gode grunner for det. Selv om hun ikke føler seg naturlig hjemme i den stressede danske hovedstaden, finner hun noe som minner om et hjem i kjellerhybelen der hun flytter inn på Vesterbro.
Her blir hun kjent med utleierne i etasjen over, Hannah og Jan Leon. En datter og en far som deler minst en stor sorg. I bakgården treffer hun også Nima, en bilmekaniker av iransk avstamming, en karslig type med sitt eget lille menasjeri av demoner.
Jo, dette er utvilsomt en slik krim der det personlige og emosjonelle får stor plass, men det kler den. Engberg skriver nært og troverdig om enkeltmenneskers tvil og lengsel etter å høre til.
Tilbake til fortiden
Heldigvis, får vi si for krimplottet, har Liv Jensen en mentor i København-politiet. Han har visse jobber han vil ha outsourcet.
Denne mentoren gir henne i oppdrag å se en gang til på drapet på kulturjournalisten Gert Linde, som ble funnet kvalt i sin egen leilighet. Mannen hadde riktignok en giftig penn, men mistanken går ikke først og fremst i retning av fornærmede forfattere og kulturpersonligheter.
I stedet må Liv reise tilbake til Nord-Jylland, der Gert Linde de siste årene av sitt liv arbeidet med et bokprosjekt om gårdsbruket han var oppvokst på.
Dette blir en reise tilbake i fortiden, som skal vekke til live gjenferd fra krigens dager, men også høyst levende skikkelser fra Livs egen fortid – den hun hadde rømt til Køben for å unnslippe.
Holder interessen
Katrine Engberg har her skrudd sammen en kompleks intrige som holder på interessen til siste stund.
Man må gå over handlingen med lupe i ettertid for å klare å se at det er i overkant mange tilfeldigheter slumpetreff, for Engberg klarer å kamuflere disse slumpetreffene godt.
Romanen fungerer aldeles ypperlig som spenningslitteratur.
Der den virkelig utmerker seg, er den psykologiske innsikten i karakterenes indre liv. Katrine Engberg lykkes med denne mystiske kunsten det er å skrive fram fiktive skikkelser som er så troverdige, så virkelige, at vi lever oss inn i dem og bryr oss om dem.
Dette er den egentlige diktekunsten, noe som verken iq-poeng eller år på forfatterskole kan hjelpe deg med, om du ikke har det.
Katrine Engberg har det.
«Det brennende bladet» har blitt en lavmælt, sober krim, fra dansk krims førstedame.
Hei!
Jeg heter Ola Hegdal, og leser og anmelder bøker for NRK. Gjerne krim og spenningslitteratur, eller sakprosa. Les gjerne anmeldelsen min av «Anomalien» av Hervé Le Tellier, «Du er bonde» av Kristin Auestad Danielsen eller «Natteløperen» av Karin Fossum.