NRK Meny
Normal

Vil du bli frisk?

Det er mange som har bedt for meg, slik Bibelen sier, men er ikke blitt helbredet. Jeg tror toget for meg om å bli frisk er gått, sier Per Aamodt Tveit i samtale med Per Arne Dahl.

Per Tveit og Per Arne Dahl
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Denne uka har Per Arne Tveit invitert en god kamerat til å være med i de fem andaktene. Det er musikeren Per Tveit som for 14 år siden fikk sykdommen Multipel sklerose. Men selv om kroppen har sviktet ham, er han en ”åndsfrisk luring”, sier Per Arne Dahl.

I dag skal Per og jeg samtale om hvordan Gud møter oss når det ikke går som vi ønsker, når vi ikke blir friske. La oss be!

Kjære Jesus! Det er mange som strever med livet, med sykdom, og at det ikke synes å bli bedre. Møt oss denne morgenen med livets ord, på en eller annen måte. Amen.

I dag har Per og jeg valgt kapittel 5 i Johannes-evangeliet som et glimt av hvordan Gud er:

Ved Betesda-dammen lå det en mengde mennesker som var syke, blinde, lamme og uføre. De ventet på at vannet skulle komme i bevegelse, for en Herrens engel steg fra tid til annen ned i dammen og rørte opp vannet. Den første som steg ned i dammen etter at vannet var blitt rørt opp, ble frisk. Det var en mann der som hadde vært syk i trettiåtte år.

Jesus så ham ligge der og visste at han hadde vært syk lenge, og sa til ham: «Vil du bli frisk?» Den syke svarte: «Jeg har ingen som kan få meg ned i dammen når vannet blir rørt opp.” Da sier Jesus til ham: «Stå opp, ta båren din og gå!» Straks ble mannen frisk, og han tok båren sin og gikk.

Det hadde vært noe, det, Per?

PAaT: Ja, hvis det hadde vært meg som hadde ligget sånn, så hadde jeg i hvert fall ikke svart det mannen svarte, om at det er ingen som kan bære meg. Hvis jeg hadde hørt at fredag klokka 3 så kommer det en engel på toppen av Galdhøpiggen, og de som kommer seg opp der med rullestol, de skal bli helt friske!

Da hadde jeg helt sikkert kommet opp, for jeg har venner som har tilgang til både helikopter og biler og båter. Og jeg skal vedde på at jeg hadde kommet hvor enn det bar, altså, på de høyeste topper eller de ytterste berg. Men det har jo ikke skjedd noe.

PAD: Nei, så selv om du sitter i rullestol nå, så føler du deg likevel privilegert, for du har noen. Jesus kom, han så og møtte denne mannen og spurte om han ville bli frisk. Er det noen som har bedt for deg, Per?

PAaT: Ja, det er det. Det vet jeg det er veldig mange som har gjort, og jeg har blitt salva og bedt for etter alle Bibelens instruksjoner, og jeg har vært på møter for helbredelse. Så jeg har virkelig – jeg tror jeg har gjort det jeg kan for å bli guddommelig helbreda.

PAD: Men du har ikke opplevd det som denne mannen opplevde, å stå opp og være frisk. Hva er det du forventer deg av Jesus?

PAaT: Ja, jeg forventer vel mer… den der store helbredelsen, hvor jeg kunne ta rullestolen min på 100 kg og gå hjem, det tror jeg ikke noe på, egentlig. Det har jeg, jeg vil ikke si gitt opp, men det toget har vel gått, kanskje. Men jeg har en veldig klar bønn og forventning om Guds daglige om timelige nærvær. At jeg kan slippe å miste motet og slippe å bli bitter, det har jeg bønner om, og det har jeg svar på de bønnene. Det har jeg fått, absolutt.

 

Per Arne Dahl og Per Tveit i studio
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Skriv e-post til Per Arne Dahl her.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører 2. vers av "Jesus, det eneste" - med SKRUK.

Hør andakten 11. juli.