Hopp til innhold

Velg riktige klær

Tilgivelse er en storslått verdi. Overbærenhet er et glitrende klesplagg. Jesus er det beste forbildet i å vise overbærenhet, sier Asbjørn Kvalbein.

Asbjørn Kvalbein.
Foto: Privat bilde

Den høye, unge presten stod i kirken og snakket om klær. «Vi kler på oss hver dag,» sa han. «Klærne kan gi et signal om hvem vi er.» For å vise det tok han møysommelig av seg prestekjolen, og der ble han stående igjen med svarte skinnbukser og t-skjorte i sorthvitt dalmatinermønster. Det gikk en bølge av latter gjennom kirken. Så tok han på seg prestekjolen igjen, og straks var han en annen person. Han fikk fram poenget: Det er viktig hva vi kler oss i.

Én ting er de ytre klærne. Men det er også svært om å gjøre hva slags indre holdninger vi kler på oss. Og så siterte han fra Bibelen: «Dere er Guds utvalgte, helliget og elsket av ham. Kle dere derfor i inderlig medfølelse og vær gode, milde, ydmyke og tålmodige.»

Bildet er sterkt og talende. Hver dag kan vi velge om vi vil kle oss i den holdningen at verden skylder meg en masse, folk tenker for lite på meg, jeg er blitt et offer for en dårlig skjebne. Eller vi kan kle oss i medfølelse og barmhjertighet overfor andre, innstilt på å være god, mild, ydmyk og tålmodig.

Den vittige forfatteren Mark Twain sa forresten at det er bare dumt å snakke om alle problemene og vanskelighetene dine. Åtti prosent av de som hører på, bryr seg overhodet ikke, og de andre tjue prosentene mener at du fortjener alt sammen.

Det får være som det vil. I alle fall – du er utvalgt av Gud til å tenke større og mer utadvendt, sier Bibelen. Du er valgt ut, helliget og elsket av ham. Derfor er en innstilling av medfølelse og omsorg for andre de beste klærne å kle seg i.

Hvordan kan vi gjøre det i praksis? Ordet viser til en holdning preget av tålmodighet, «så dere bærer over med hverandre og tilgir hverandre hvis den ene har noe å bebreide den andre. Som Herren har tilgitt dere, skal dere tilgi hverandre.» Bebreidelser og bitterhet, dårlig skjult kritikk og uvilje er hverdagsklær vi griper til om vi ikke tenker oss om.

Men tilgivelse er en storslått verdi. Overbærenhet er et glitrende klesplagg. Her kan vi lære av Jesus. Om de som gjorde det aller grusomste mot ham, sa den milde Frelseren: «Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør.» Jesus er det beste forbildet i å vise overbærenhet.

«Og over alt dette:» står det skrevet, «Kle dere i kjærlighet, som er båndet som binder sammen og gjør fullkommen. La Kristi fred råde i hjertet, for til det ble dere kalt … Og vær takknemlige!» (Kol 3,12–15)

I dag er jeg mest takknemlig for at jeg har Guds ord tilgjengelig i Bibelen. Der får jeg undervisning og rettledning til å kle meg i rette holdninger og lære meg visdom. Kjærlighetens bånd binder sammen, det er fullkomment, og det lar Kristi fred råde i hjertet.

Skriv e-post til Asbjørn Kvalbein her.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører Lutherska Missionskyrkans kör synge ”Lägg i varandras händer fred”.

Andakt 22.08.08 ved Asbjørn Kvalbein

Skog