NRK Meny
Normal

Trangt for tro

David var sterk nok til å være svak. Når fristelsen vant, så var tilfluktstedet og adressen klar. Som et barn flykter jeg dit, sier Marie Aakre.

Marie Aakre
Foto: Helge Helgheim / NRK

Teksten er hentet fra salme 142.

Det har blitt trangere synes jeg, - trangt for barnslig tro.

Det var ikke så lett når jeg var lita heller, jeg husker godt opplevelsen av å være annerledes da også, - utenfor det alle de fleste andre mente, - eller fikk lov til.

Men, hva er det som gir denne trange følelsen nå? Koster det mer for meg personlig å flagge tro nå?

Eller, - har det noe med samfunnsånden å gjøre, er motkreftene annerledes? sterkere?

Er det velstanden, - trenger vi egentlig Gud i vår metthet? Tror vi mer på markedet, kunnskapen, på oss selv? Hvor har det blitt av den enkle, åpne og barnslige troen på Gudstroen?

Det er blåmandag i dag. Dagen derpå.

Jeg fikk det ikke til denne gangen heller, frimodigheten. Fristelsene ble for sterke.

Jeg har gjemt meg i hula mi igjen, - og skriker til Gud om ny nåde. Jeg skriker vel til meg selv også, -

Jeg er liten og hjelpeløs og uten kraft! Fristelsen til feighet vant igjen. Det er David som skriker fra skjulestedet sitt i Salme 142

Er du der pappa? Nå kommer jeg igjen. Det er barnslig, det. Men David var sterk nok til å være svak. Når fristelsen vant, så var tilfluktstedet og adressen klar.

Som et barn flykter jeg dit! Uten at vi blir som barn kan vi ikke se Guds rike.

Herlighet, - reis deg og ta ansvar. Stå for det du er og det du har gjort! Flykte sånn å be Gud ordne opp, det er du som skal gjøre det.

Er det ikke sånn vi har lært å tenke?

Jo, og vi øver oss stadig på tydelighet og frimodighet, og det er viktig

Men allikevel, det er situasjoner og relasjoner og motkrefter som gjør at noen ganger gjemmer jeg meg. De har blitt for sterke for meg, sier David. En modig erkjennelse.

Holdninger og verdier vil alltid brytes.

Jeg vet når det koster meg mest å flagge barnslig tro. Jeg vet når jeg trenger et skjulested, og hvem jeg skriker til. Det gjør kanskje du også?

Men i dag vil jeg være sterk nok til å være barn, - å stå for det jeg står for. Min tro klorer seg fortsatt fast i det barnslige som denne sangen sier:

Jeg er liten men jeg vil alltid høre Jesus til, Han som hører meg og ser når jeg ber!

Skriv e-post til Marie Aakre her.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører Tone Martha Sødal i barnesangen ”Jeg er liten, men jeg vil”, og Lapp-Lisa synger ”Barnatro”.