Hopp til innhold

Rett kjærlighet

Kristus har vist meg hva Guds kjærlighet er. Det er nåden. Det ordet rommer all Guds kjærlighet. Nåden er hans kjærlighet som strømmer fritt, sier Per Oskar Kjølaas.

Per Oskar Kjølaas
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Teksten er hentet fra Fil. 1, 27 – 2, 5.

I dag er det Valentinsdag. St. Valentin er en av kirkens helgener, kjærlighetens skytshelgen. Han levde på slutten av det tredje århundre og var prest. Som så mange andre prester på den tiden led han martyrdøden. Han nektet å avsverge sin tro på Kristus og ble halshugget.

I folketradisjonen er Valentinsdag en fest for våren og fruktbarheten og for unge elskende. Dagen symboliseres med et hjerte. Tradisjonelt er dagen feiret særlig i engelsktalende land – i de senere år også i Norge – med gaver og kjærlighetsdikt.

Dagens bibeltekst kan synes å ta en helt annen retning, men det er bare tilsynelatende. Hør nå: Fil 1:27-2:5.

I NT har vi to ord for kjærlighet, eros og agape. Verden er full av den kjærligheten vi kaller eros: den intime kjærligheten, foreldrekjærligheten, det sterke vennskapet, kjærligheten til planter og dyr, kunst, god mat og drikke, skjønnhet og ære. Og fremfor alt: kjærligheten til meg selv. Dette er livets normale gode kjærlighet. Den er livets energi og Guds gave.

Agape er den guddommelige kjærligheten. Den er som en lysende perle. Den handler om det udødelige i oss. Den ytterste prøven på denne kjærligheten er Jesu ord: «Elsk deres fiender!» Eller som dagens bibeltekst sier: «...vær ydmyke og sett de andre høyere enn dere selv. ... Vis samme sinnelag som Jesus Kristus.»

Kristus har vist meg hva Guds kjærlighet er. Det er nåden. Det ordet rommer all Guds kjærlighet. Nåden er hans kjærlighet som strømmer fritt.

Filmen «Kautokeino-opprøret» går nå over hele landet. I det opprøret var det også en person som ikke er med i filmen, Lars Jacobsen Hætta, bror til Aslak Hætta som ble halshugget. Han ble dømt til livsvarig fengsel bare 18 år gammel, men ble senere benådet.

Da var han allerede blitt en kjent samisk salmedikter og bibeloversetter. Da Lars døde i 1896, var hans siste ord på dødsleiet: Alt er nåde! Han liv ble til velsignelse til tross for det som var skjedd, for han var et nådens barn.

Ingenting er finere enn å møte mennesker som er nådens barn. Jeg vil øve meg i å være et nådens barn. Men det er ikke lett for den som vil være stor. Jeg vil allikevel ikke være bekymret. Det er greit å se sannheten om seg selv. Skal vi ikke bli en ny generasjon av nådens barn, for jorden trenger oss?

Skriv e-post til Per Oskar Kjølaas her.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører Signe Valsøe med "Nåden".

Andakt torsdag 14. februar 2008

Skog