Hopp til innhold

Morgenandakten torsdag 22. juni

Det du ikke gjorde

Tomm Kristiansen
Foto: Ole Kaland / NRK / Ole Kaland

Synd er det få som snakker om, selv kirken har sluttet med det. Det er vel bare liturgien den har overlevd. Synd er blitt til et lite spørsmål om våre mangler og feil som best kan ordnes med en mental rengjøring. Det holder med et "beklager" til den som rammes av en sarkastisk bemerkning. Vi er da gagns mennesker.

Har ikke psykologien dessuten forklart synden som en diagnose eller resultat av en uheldig barndom? Dumme valg og ukontrollerte handlinger som nesten ikke var til å unngå.

Men synden fins, derfor han vi domstolen. Synden fins, derfor har vi forliksråd, fredsmeklinger, ekteskapsterapi og forskningsinstitutter. Ja, en hel verdensorganisasjon med hundretusener av ansatte er opprettet for å holde synden under kontroll. Til daglig forkortet til FN.

Den katolske kirke holder seg med sju dødssynder: hovmod, grådighet, misunnelse, begjær, fråtseri, vrede og latskap. I mitt daglige utenriksarbeid møter jeg krig og politisk skapt sult, selvmordsbombere og noen ganger mildt diplomati. På det mer alminnelige plan gjenkjenner jeg baktalelsen og utroskapen, skattesnusket og løgnene.

Synden er å holde avstand fra Guds vilje og neglisjere hans plan for sin menneskehet. Den kjenner vi godt. Den er nedtegnet i ti bud, men konkretisert i Jesu tabloide formulering til alle dem som tror et anstendig liv er nok. Du skal elske din neste som deg selv. Det står om kjærligheten, til de rundt deg, til de på jobben, og til alle som du aldri vil møte, men som kan være avhengig av ditt liv og vår livsførsel.

Jeg kommer ikke unna dette Jesus-ordet: "Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg." Det minner meg om alt det jeg ikke har gjort, eller som jeg sier: "ikke har fått gjort", akkurat som om min huskelapp bare består av gode ugjorte gjerninger.

Unnlatelsessynder, kalles det, og vi tenker ikke på det som synd, engang. Det er noen gode intensjon av typen "burde", "ikke burde" eller skal.

Troende mennesker vet at Gud har en plan. Ikketroende mennesker kan kalle det noe annet, men de gode gjerninger handler om oppmerksomheten til den som blir oversett, en håndsrekning til den som sliter på jobben eller hjemme. En barnevakt for småbarnsforeldre som aldri kommer seg ut, en hyttetur for noen som blir oversett. En økonomisk håndsrekning som vil koste deg litt. Kanskje mer enn du regnet med. Hvordan fordeler du dine "likes" på facebook? Er det bare til dem som er likanes?

Å rydde opp i det som skulle vært gjort, gjør deg ikke mer synlig i flokken. Men én blir sett. Det kan snu et liv. Slike handlinger er ikke bot, men kanskje bedring. Og de står på den store agendaen, der Gud holder oversikten. Og Sønnen har satt ord på dette gjennom evige liknelser. Gå den annen mil. Hold fest for den fortapte sønn. Let etter sauen som rotet seg bort.

Det er tid for å rydde opp på lista over unnlatelsessyndene. Og resultatet er det samme, hver gang. Mennesker blir glade. Og Vårherre trekker på smilebåndet.

Tomm Kristiansen

Musikk: Bob Dylan – "Every Grain of sand"

Skog