Hopp til innhold

Morgenandakten torsdag 21. februar

Det ondes problem

Stefan Heggelund (Høyre)
Foto: David Vojislav Krekling / NRK

Jeremias 29, 11

Hvis Gud er god og allmektig, hvorfor tillater han da så mye ondskap? Dette kalles ondskapens problem, og er et spørsmål kristne har fått i århundrer. Det er et utrolig vanskelig spørsmål å svare på. Det er nemlig ikke noe feil i de to premissene i spørsmålet. Gud er god, og han er allmektig. Så hvorfor ser vi da ondskap rundt oss?

I kristen teologi har man ikke definert allmektighet på en måte som gir rom for selvmotsigelser. Tvert imot sier man at det er mange ting Gud ikke kan gjøre, han kan for eksempel ikke gjøre noe som går imot hans natur. Med andre ord kan Gud ikke gjøre noe som er ondt. Men dette bringer oss ikke noe særlig videre med tanke på ondskapens problem, for vi kan jo se ondskap over hele verden.

Tro endelig ikke at jeg kan løse ondskapens problem under en andakt på tre minutter. Det krever en lengre diskusjon. Men la meg si to ting:

Det ene er at det kanskje er litt typisk menneskelig å stille spørsmålet på en måte som ikke involverer mennesker. Det ville vært legitimt å spørre: hvorfor tillater vi så mye ondskap?

Det andre er at det ikke noe sted i Bibelen finnes løfter om at livet kommer til å være problemfritt, at det skal være enkelt, at man skal leve et liv i velstand, sus og dus. Tvert imot. Vi blir lovet prøvelser, vanskeligheter, ulykke og sorg.

Det vi blir lovet er at Gud vil være med oss gjennom disse tidene, at han sørger med oss, at han har en medlidenhet med oss som er sterk og inderlig. Denne medlidenheten er beskrevet flere ganger i Bibelen. I Johannesevangeliet fortelles det om hvordan Jesus ble rystet i sitt innerste over familiens sorg over døden til Lasarus, og at han gråt med dem.

Så Han gråter med oss, men Han lover aldri at livet skal bli sorgfritt. Nei, Jesus lover faktisk at de som tror på Ham vil bli utsatt for forfølgelse. Og det stemte: de aller første kristne menighetene levde i frykt for sitt eget liv, slik mange troende også gjør i dag.

Mange av brevene i det nye testamentet har nettopp denne forfølgelsen som bakteppe. Ingen steder står det at ondskapen skal forsvinne. De skriver at man må holde fast på troen i vanskelige tider, å styrkes gjennom lidelser og at man skal fortsette å gjøre gode gjerninger for hverandre. Og at de skulle stole på den ene tingen de kunne vite var sant: Nåden Jesus har gitt dem.

Peter skrev at de skulle kaste alle sine bekymringer over på Jesus, fordi Han har omsorg for oss. Han kan gjøre deg sterk og hjelpe deg, Han gir den trette kraft og den som ikke har krefter, gir Han stor styrke. Det står i Jesaja.

Det er Hans løfte i dette livet. Intet mer, intet mindre. Men: Han skal også gjøre alle ting nye. Og det vil komme en tid uten tårer.

Stefan Heggelund

stortingsrepresentant for Oslo Høyre

Musikk: Neil Young & Crazy Horse - "For the love of man"

Skog