Morgenandakten torsdag 16. september

Alt henger sammen

Bergljot Svanholm, sokneprest i Strinda menighet
Foto: Jørgen B Leangen / NRK

Jeg står ute på kirkegården. Rundt meg er det mennesker i alle aldre. Jeg ser på dem, - litt alvorlige alle sammen. Noen tårer.
Noen står med armene rundt hverandre. Trenger det nå, å kjenne varmen fra et annet menneske.

Kista er senka. Nå ska kastes på: «Av jord er du kommet. Til jord skal du bli. Men av jorden skal du igjen oppstå.»

Av jord er du kommet.
Ja, jeg er i slekt med jorda, med alt som vokser og lever, jeg er en del av dette. Alt henger sammen, - alt levende er gjensidig avhengig av hverandre.
Til jord skal du bli.

Ja, vi skal gå opp i helheten igjen. Det blir kanskje ligge igjen noen knokler, men det meste av kroppen går opp i dette større, som vi hører sammen med.
Av jorda skal du igjen oppstå?
I denne tredje skuffa med jord ligger det kristne håpet. Kan jeg tro på det? Oppstandelse? Bak døden? Nytt liv?

Profeten Esekiel er ute på kirkegården.
Han faller i tanker. Prater med Gud. «Menneske, kan disse knoklene bli levende igjen?» «Min Herre og Gud, det vet bare du!» Mens han står der får han et syn. Jo, de skal bli levende igjen. Gud, som engang lot livet vokse fram av jorda, som en gang ga livspust til de første dyr og de første mennesker, - han kan gjøre det igjen.

Jeg har stått ved mange graver etter hvert.
Noen ganger har det vært uutholdelig vondt, andre ganger har det vært godt, selv om det har vært trist.

Nå, midt på høsten, når vi går mot mørke og død rundt oss, tenker jeg på påska. Palmesøndag med jubel og glede. Skjærtorsdag med dette nære, fortrolige fellesskapet. Langfredag med det vonde, mørke. Død.
Jeg kjenner alle de dagene.

Men 1. påskedag – oppstandelse, - liv bak døden?
Den dagen kjenner jeg ikke. Den dagen tror jeg på. Jeg vil det, - tro at døden ikke har det siste ordet. Jeg vil tro på Kjærligheten som er sterkere enn døden. Jeg vil tro på at Jesus har åpna vei gjennom lidelse og død inn til liv på den andre sida.
Selv når jeg tviler, vil jeg tro.

Bergljot Svanholm

sokneprest i Strinda menighet

Musikk: Peter Holland - «Amazing grace»