Hopp til innhold

Morgenandakten tirsdag 27. september

Hvorfor Jesus?

Barbro Wiig Sulebakk
Foto: Øyvind Ganesh/Ganesh foto

Hvorfor Jesus? Det er tidlig morgen, enda helt stille i huset og nylaget kaffe i kruset mitt. Hvorfor Jesus tenker jeg plutselig? Hva er det ved Ham som jeg beundrer, som fengsler meg og gjør meg til Hans tilhenger, en kristen? Hva er det ved Han som er verd å satse på?

Jeg beundrer Jesus for at han orker å holde ut med meg. Jeg som så ofte vakler, tviler og føler at jeg vet for lite om alt og strever med å finne mitt syn når de lærde diskuterer rett tro.

I Bibelen kan vi lese en nydelig fortelling om en sønn som reiste bort fra sin Far. Han gjorde ufattelig mye dumt i livet, men da han endelig bestemte seg for å reise tilbake, stod faren der med vidåpne armer og sa; kjære barn, du er velkommen hjem!

Jeg beundrere Jesus for det! At Han alltid venter, elsker meg og tar meg hjem igjen til seg uansett. For det kan jammen være flaut å innse hvordan jeg kan være helt på bunnen. Mitt fokus på at jeg selv har det bra, misunnelse, og nedlatende tanker og ord om andre, det er slett ikke noe jeg vil andre skal se.

Men Jesus ser det, og han avviser meg aldri likevel. Han avviser ingen.

Han løfter dem som lever på kanten av samfunnet.

Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne, sa Jesus, og den som stadig ser flisen i sin brors øye, kaller han en hykler.

Det er Jesus som tar meg inntil seg som sitt barn når det blir kaldt, og jammen kan det bli kaldt i dette livet, og i den verden vi lever i. Selv om det noen ganger føles som om Jesus er veldig langt borte, vet jeg at Han ser hver tåre, hvert smil, hvert rop og hvert stønn.

Han sa: Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. Vi er kalt til å være Jesu hender og føtter her på jorden, sette Guds vilje først og andre mennesker høyere enn oss selv. Det kan jammen være tøft, og gi oss mange store utfordringer i livet men det er kanskje dette som også gjør det spennende og utfordrende å følge Jesus.

Mest av alt beundrer jeg Jesus for hans ord om at Kjærligheten er størst av alt. Han bad oss om å Elske våre fiender, velsigne dem som forbanner oss, gjøre godt mot dem som hater oss, og be for dem som mishandler oss og forfølger oss. For en mann. For en Gud.

Derfor - Jesus!

Og navnet Jesus blekner aldri!

Barbro Wiig Sulebakk

Musikk: Carola – "Namnet Jesus"

Skog