Hopp til innhold

Morgenandakten tirsdag 20. mars

Den stygge andungen

Linda Aune
Foto: Erlend Lånke Solbu / NRK

Matt 16, 15-16

2. mos 3, 14

Galaterne 3, 26-27

Husker du fortellingen om den stygge andungen? Han som brukte veldig lang tid på å finne ut hvem han egentlig var. Han som ble plaget og ertet fordi han var så stygg, men så vokste han opp og ble til en vakker svane.

Hvem er jeg? Det er et stort spørsmål.

Jesus uttaler seg ofte selvsikkert om hva han er – veien, sannheten og livet, blant annet. Men så blir det slik det ofte kan bli, det kan virke som om Jesus ble litt mildere mot slutten av livet, for det er da han spør disiplene sine om dette – hvem sier dere at jeg er? Simon Peter svarer: du er Messias, den levende Guds sønn.

Hvordan ville du beskrevet hvem du var hvis du ikke fikk lov til å si hva du het eller hva du jobber med?

Når jeg har vært på pilegrimsturer i Spania har dette vært noe av det mest fascinerende for meg: På veien er det en slags norm at man sjelden snakker om hva man jobber med, eller hvilken stilling man har. Man snakker om helt andre ting. Man må definere seg selv på litt andre vis. Man snakker om hvordan dagen har vært. Kanskje hobbyer man har eller ting man liker å gjøre. Eller man ser rundt seg og snakker om omgivelsene.

Poenget er at på pilegrimsveien opplever jeg ofte at man ikke definerer seg etter yrke eller sosial status, men at man blir til akkurat der og da, i møtet med den andre.

Når Moses spør Gud om hva han heter, så svarer Gud bare: Navnet mitt er "jeg er".

Gud selv sier ikke mer enn dette enkle: Jeg er.

Vi kan heller ikke vite så mye mer enn dette: jeg er – jeg finnes og jeg eksisterer på jorden, jeg finnes i møte med andre.

Når jeg skal fortelle om hvem jeg er så tar jeg ofte utgangspunkt i mitt yrke, mine hobbyer, hvor jeg har bodd, hvem jeg er i familie med. Men når bibelen skal fortelle deg hvem du er, så er den ikke så opptatt av det vi er opptatt av: Paulus sier det slik: For dere er alle Guds barn ved troen, i Kristus Jesus. Alle dere som er døpt til Kristus, har kledd dere i Kristus

Når den stygge andungen endelig viser seg for hvem han er – blir han også elsket og beundret for å være den han egentlig er.

Hvem er jeg? Svaret på dette kan forandres mange ganger i løpet av livet. Men uansett hva som skjer, uansett hvilken yrkestittel eller sosial status jeg kommer til å få, så endres ikke det viktigste. Jeg er allerede det fremste og det største jeg noen gang kan bli: et Guds barn.

Linda Aune

prest i Stjørdal og Værnes kirke

Musikk: Chris Rise – "It is well with my soul"

Skog