NRK Meny
Normal

Morgenandakten tirsdag 17. oktober

Nåde

Stefan Heggelund (Høyre)
Foto: David Vojislav Krekling / NRK

Hvem vet? Var Peter fornøyd med seg selv da han stilte Jesus spørsmålet om hvor mange ganger han skulle tilgi en bror som syndet mot ham? Han følte muligens han hadde skjønt det. Forstått nåden.

Han tenkte nok at det var et vanskelig tema, og han hadde sikkert en idé om ting som var vanskelig å tilgi, og om det som var utilgivelig.

Men hadde han ikke funnet frem til en fin formel? Å tilgi én gang kunne være vanskelig nok. Han skulle vise hvordan man kunne klare det flere ganger.

Kanskje ville han vise seg litt frem, kanskje ville han få litt bekreftelse på at han hadde forstått poenget, så han stilte Jesus spørsmålet: Herre, hvor mange ganger skal min bror kunne synde mot meg og jeg likevel tilgi ham? Så mange som syv?

Én rabbinsk tradisjon sa at man skulle tilgi sin bror tre ganger. Syv ganger var mye, Peter la på litt ekstra, muligens mer enn nødvendig.

Han må ha kveppet til da svaret kom. Ikke syv, sa Jesus. Sytti ganger syv. Uendelig mange ganger skulle han tilgi.

Kanskje tenkte Peter: er det i det hele tatt mulig?

Det har i hvert fall jeg tenkt. Ikke bare det, jeg har protestert på det: selvsikkert har jeg proklamert at det utilgivelige selvfølgelig finnes.

Gurimalla, hvor lett er det vel ikke å være fordømmende, hvor lett er det vel ikke å opphøye seg selv og egen fortreffelighet? Hvor lett er det ikke å tenke: Jeg har ikke sagt noe som var dumt som det han sa, jeg har ikke gjort noe som er slemt som det hun gjorde.

Og så plutselig ser jeg meg selv i en situasjon hvor jeg trenger nåden. En situasjon der jeg er nødt til å ransake meg selv, stille meg selv til veggs, være nådeløs mot meg selv, men hvor jeg samtidig er avhengig av andres nåde for å komme videre. Jeg fortjener den kanskje ikke, men jeg trenger den.

Jesus var radikal - mer radikal enn vi klarer å forstå. Nåden var grunnen til at han kom til jorden, korset var en handling av nåde. Ja, vi har hørt det før, men det er så viktig: han tok all skyld på seg selv.

Hvem er det som gjør sånt? Gud. Hvorfor gjør han det? Fordi han ikke klarer å slutte å tilgi.

Vi makter ikke å være like radikale som Jesus. Når vi tar inn over oss hele nådebudskapet hans, kan det provosere, virke urettferdig og umulig å leve opp til. Helt til det gjelder oss selv. Helt til det er vi som trenger nåden. Da ønsker vi det, da trenger vi at det er slik Jesus sier det skal være. Så la oss forsøke. La oss være nådefulle. La oss hjelpe hverandre slik Jesus ønsker å hjelpe oss.

Stefan Heggelund

Musikk: Crowder - "Lift Your Head Weary Sinner"