Hopp til innhold

Morgenandakten tirsdag 16. juni

Det er ikke alltid et virker med en gang

Ulf Børje Rahm
Foto: Christer Rahm

"Hvorfor gjør du det der, bestemor?", spurte jenta. Hun sto ved siden av speilet og så på mens bestemor sminket seg. "Jeg prøver å bli litt penere, da vet du”, svarte bestemor. En stund senere, da sminken for lengst var på plass, gransker jenta bestemors ansikt på ny og spør: ”Tar det lang tid før det begynner å virke, eller?” Av sine egne skal man ha det, heter det.

Men tid og virkning, ikke om bestemors sminke, det lar vi ligge nå, men når det gjelder tro. Det er mange mennesker som ganske brått opplever en forandring og blir troende. Noe som skjer i livet, på godt eller vondt, møte med et bestemt menneske, eller med kirken. Og det får en ganske direkte virkning, i form av en åpen og definert tro på Gud.

Andre, og jeg tror de er ganske mange, og kanskje er du en av dem som over lang tid går med en tro som aldri helt har fått lande eller virke til noe bestemt. Men den er der. Det er tanker om tro, håp, kanskje lengsel til og med, uten at det har fått et feste eller blitt en tro som kan tydelig defineres.

Jeg har møtt det derflere ganger, og særlig knyttet til en bestemt situasjon. Når noen har mista en de er glad i, og vi sitter sammen og skal forberede begravelse. Da snakker vi naturligvis om seremonien, om det som skal leses fra Bibelen, om bønnene og formuleringene som blir brukt.

Da er det som om folk ser anledningen til å snakke om det. Og det skjer det ganske ofte at mennesker begynner å snakke om sin egen tro, eller sine tanker om tro og håp. Kanskje med referanse til søndagsskole eller ungdomsklubb, noe de en gang var med på. Det kan være både spørrende og famlende, men det er en spire av tro.

Kanskje kjenner du deg igjen i akkurat det. Noe ble gitt deg en gang, og det har aldri helt blitt borte, men aldri helt fått virke heller, for å si det sånn. Det kan ta tid.

Bibelen handler om tro. Og den utfordrer oss til tro. Jesus er ofte rett på sak når han møter folk. ”Tro på meg” sier han. "Se det jeg gjør, hør det jeg sier og tro på meg".
Når alt kommer til alt er det jo dette som er Bibelens kjerne: budskapet om Jesus Kristus, og det å tro på Ham.

I Johannes-evangeliet i det nye testamentet står det om mennesker som spør Jesus om hvilke gjerninger Gud vil at vi skal gjøre. Da svarer Jesus: Dette er den gjerning Gud vil at dere skal gjøre: Tro på han som Gud har sendt.

Ulf Børje Rahm

Musikk: Bing Crosby & Count Basie and His Orchestra - "Put your Hand in the Hand"

Skog