Hopp til innhold

Morgenandakten tirsdag 10. juli

Nåde

Per Anders Nordengen
Foto: Calle Huth

Paulus' brev til efeserne 2, 8

"Nåde! Vis nåde!"

Da jeg var liten lekte vi ofte cowboy og indianer, og dersom jeg ble fanget ropte jeg ”nåde” til den som hadde tatt meg. Og etter en stund ble jeg sluppet løs og fikk dermed nåde.

For meg er nåde et av de viktigste ordene som finnes. Nåde er faktisk noe jeg ikke kan leve uten. For det betyr at jeg får det viktigste av alt; troen på at jeg er noe verdt, ny start, tilgivelse og oppreising. Og nåde betyr faktisk at dette er gratis og uten at jeg har gjort meg fortjent til det.

Jeg trenger nåde fra de jeg lever sammen med, fra kona mi og barna mine, fra vennene mine og fra andre mennesker. For jeg er avhengig av raushet, aksept og tilgivelse for alt jeg ikke får til.

Mange strever med å være bra nok i forhold til alle kravene om vellykkethet. Noen føler at de ikke strekker til. Nåde betyr at vi ikke behøver å prestere, imponere eller være så vellykket. Det innebærer at vi ikke blir anklaget selv om vi ikke får til alt. ”La nåde gå for rett”, sier vi,- og det betyr at vi må ettergi og strekke oss langt i raushet og overbærenhet så vi ikke tar igjen og hakker på hverandres feil.

I dag kan vi kjøpe det meste, og reklamen gir inntrykk av at nesten alt er til salgs. Nåde er det motsatte av kjøpepress og vellykkethet, for jeg kan ikke kjøpe det viktigste som er selvtillit, indre glede og tro. For nåde er gratis uten å måtte fortjene det. Vi er gode nok sånn som vi er.

Det som frigjør fra skam og skyld er å bli sett med et raust og kjærlig blikk. Et blikk som ønsker frihet, blomstring, godhet og nye muligheter. Det er den måten Gud ser oss på. Derfor er nåde et av de viktigste ordene i kristentroen. Det brukes som uttrykk for Guds kjærlighet som tilgir og gir oppreisning gratis og ufortjent. Nåde den som tror. For den som tror får Guds nåde.

En av de viktigste grunnene til at troen på Gud betyr så mye for meg, er at jeg ikke klarer å leve uten nåde. Nåden gir meg blanke og ark og lar meg få starte på nytt. Nåden setter meg fri fra krav og strev om å late som jeg er mer vellykket enn jeg er.

Nåden gir meg styrket selvfølelse og viser meg at jeg er ålreit sånn jeg er. Jeg slipper å bygge livet mitt på kunstig fromhet eller strev etter gjerninger. Og nåden setter meg fri til å være noe for andre mennesker som trenger omsorg, kjærlighet og rettferdighet og nåde.

”For av nåde er dere frelst”, står det i Bibelen, ”ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger”.

Per Anders Nordengen

teolog, forfatter og foredragsholder

Musikk: Gabrielle - "Kyrie"

Skog