Hopp til innhold

Morgenandakten tirsdag 1. mars

Et håp om hjelp

Rolf Hugo Hanssen

Forfatter og sosiolog Nils-Fredrik Nielsen nevner i en av sine såkalte Tristesser: "Hans liv var et rop om hjelp på et fremmed språk." Mange mennesker opplever det slik. Og derfor blir de ikke hørt. Eller - er det likevel en som hører dem uansett?

Det begynner å bli noen år siden Beatles sang en av sine største slagere: "Help". Her står det – oversatt til norsk:

Da jeg var yngre, så mye yngre enn i dag, trengte jeg aldri noens hjelp på noen måte.

Men nå når denne tiden er forbi er jeg ikke så selvsikker lenger.

Jeg har ombestemt meg, endret holdning og åpnet opp dørene i mitt sinn.

Hjelp meg om du kan, jeg føler meg nedstemt.

Når vi døper barn eller tar opp medlemmer i Metodistkirken spørres menigheten om å være faddere eller utøve omsorg og svarer på denne måten: "Ja, ved Guds hjelp"og at Gud har denne funksjonen er en viktig oppdagelse og opplevelse.

Vi har en aktør når det gjelder helsetjenester som heter "Hjelp 24". Det navnet forplikter og forteller at de kan formidle hjelp hele døgnet og alle tider i døgnet.

Slik ser jeg – uten sammenligning for øvrig - likheten med Gud.

I en av Bibelens salmer spør forfatteren: "Hvor skal min hjelp komme fra?" Og det fantastiske svaret er "Min hjelp kommer fra Herren!" Det er altså ikke bare slik at andre får hjelp, men du er i samme målgruppen fordi Gud ikke gjør forskjell på folk!

Hvordan hjelper Gud? Det er så vidt forskjellig. Guds hjelpeprogram består av flere ting. Jeg tror han kan bruke alt fra engler til omstendigheter, fra bibellesning og forkynnelse til bønn og meditasjon. Og ikke rent sjelden bruker han oss og andre mennesker. Derfor kaller apostelen Paulus oss for Guds medarbeidere!

Har du tenkt på hvorfor det står så uttrykkelig: "Min hjelp kommer fra Herren, Himmelens og jordens skaper?" Jo, kanskje svaret er at når du ikke ser noen utvei eller hjelp i din nød, så skaper Gud en utvei og en hjelp for deg!

Noen ganger føler jeg meg slik Beatles synger; nedstemt. Jeg er langt nede og opplever situasjonen håpløs. Men så har jeg lært meg å tenke: Om jeg ikke ser noe håp, betyr ikke det at det ikke finnes noe håp! Det finnes håp! Det finnes muligheter! Det finnes hjelp!

Rolf Hugo Hanssen

Musikk: The Beatles - "Help"

Skog