Hopp til innhold

Morgenandakten onsdag 9. mai

Når virkeligheten overgår fantasien

Tor Magne Nesvik
Foto: Andreas Borge Håmsø

Apostlenes gjerninger 1, 9-11

"Tenk - en Tesla i verdensrommet, pappa. Helt på ordentlig!" sa sønnen min frydefullt i vinter. 8-åringen hadde et magisk øyeblikk da den populære elbilen ble skutt ut i verdensrommet i en rakett. Oppskytingen var spektakulær. Det var også bildene i ukene etterpå der en kunne følge bilen i dens bane rundt jorda, med en dokke utkledd som racerbilsjåfør sittende i førersetet.

Jeg skal innrømme jeg ble fascinert selv. Da kan en bare tenke seg hvordan dette opplevdes for en 8-åring, som stadig spør om det han ser på tv og nettet er ekte eller fantasi. Og noen ganger, som denne, overgår virkeligheten fantasien.

Når vi feirer Kristi Himmelfartsdag i morgen, blir jeg ikke overrasket om guttungen min ser for seg Jesus på samme måte som el-bilen; farende opp til himmelen i en rakett, mens fascinerte, jublende mennesker står igjen på bakken.

Kristi himmelfartsdag har ikke fått status som helligdag ut fra antall spaltemeter i Bibelen. Hendelsen der Jesus farer opp til himmelen for å sitte ved Guds høyre hånd, avspises med noen få setninger. Det står at Jesus ble løftet opp. At en sky tok ham bort foran øynene til folk, og at alle ble stående og stirre mot himmelen mens han dro bort.

Bibelens ordknappe fortellinger, gir god plass for kreative fortolkninger og bilder. Sønnen min må gjerne se for seg Jesus i en rakett på Kristi Himmelfartsdag. Men han må i så fall forstå at raketten kom ned igjen. For Kristi himmelfart var ikke et spektakulært reklamestunt for en guddommelig oppskyting til verdensrommet, men noe helt annet.

Den dagen ble Jesus gjenforent med Gud, og samtidig allestedsnærværende. Han fôr opp til himmelen, sier vi. Men hvor er den? Himmelen er ikke bare milevis borte, den er også rundt oss og blant oss. For den har vel ingen nedre grense? Også her er Jesus nå. Ved Gud vår skapers høyre hånd. Midt blant oss. Og når vi feirer pinse 10 dager etterpå, er Guds tilstedeværelse, Guds bundethet til både himmelen og jorda gjennom alle tider, total.

"Seriøst? På ordentlig eller bare i fantasien?" vil nok 8-åringen min spørre. Ja, hva skal man svare til det? Det er vel en 8-åring i oss alle?

Jeg vil svare at jeg liker å tro at alt dette er på ordentlig. Det skader jo ikke, og hadde vært fantastisk om det stemmer! Og om vi mennesker kan skyte biler ut i verdensrommet, så er vel en Kristi himmelfart og det å være tilstede over alt, også uten at vi kan se det, ingen problem for Gud å få til? Og noen ganger overgår jo virkeligheten faktisk fantasien.

Tor Magne Nesvik

prest og utviklingsleder i Stavanger kirkelige Fellesråd og Stavanger bispedømme

Musikk NRK P1: The Waterboys - "Open"

Musikk NRK P1+: Birgitte Bergerud - "O Jesus du som fyller alt i alle"

Skog