Hopp til innhold

Morgenandakten onsdag 29. november

Skriftemålet er Guds store klem

Stian Kilde Aarebrot
Foto: Arnfinn Pettersen

Det er adventstid. Tid for å rydde vei for Herren, for kongefødselen i stallen. Advent er en mulighet til å rydde i eget liv, og vise gjestfrihet for jesusbarnet i din egen stall.

"Jeg har gjort mye idiotisk, men jeg angrer ingenting". Jeg lest og hørt ordene i utallige intervjuer. Anger er ut. Vi har plassert ordet i kjellerboden, sammen med ord som synd, og skriftemål og omvendelse. Og hengelåsen på døren i boden heter "vi lever da tross alt i 2017".

Men i 2017 lever mange gammeldagse praksiser i beste velgående. Gapestokken, for eksempel. Aldri før har så mange stått til spott og spe som nå. Videoklipp av folks flaueste øyeblikk legges ut på nettet og skaper evig ydmykelse. Og på sosiale medier spres bilder med fullt navn av både dømte og frikjente folk. Å være fredløs er ikke noe som opphørte med vikingetiden.

Men synd og anger og ondskap har vi altså avskaffet. I en kronikk i Vårt Land forteller fengselsprest Kjell Nyhus at det ikke er uvanlig at fanger sitter inne "tre, fem eller ti år i, uten noen gang å snakke med noen om forbrytelsen en er dømt for".

Kanskje er grunnen til at vi ikke lenger snakker om synd og anger at vi ikke lenger har noe sted å gå med angeren.

Det er trist at det å bekjenne synd har fått en dyster klang over seg, for det å dele det som er vondt med andre kan faktisk skape gjenkjennelse og et styrket samhold. Ta en tur Anonyme alkoholikeres møter, så vil du se hvilken oppdrift bekjennelser kan ha. Latter, tårer, klemmer og "Dette er vi sammen om".

Skriftemålet, det å gå til noen å si det som det er, at vi har driti på draget, er å befinne seg midt i en enorm klem fra Gud. Når vi bestemmer oss for å legge alle korta på bordet, kommer Gud oss løpende i møte, akkurat slik faren gjorde det i fortellingen om den bortkomne sønn: "Skynd dere!", sa faren. "Finn fram de fineste klærne og ta dem på ham, gi ham ring på fingeren og sko på føttene. Nå skal vi feste. For denne sønnen min var død og er blitt levende, han var kommet bort og er funnet igjen."

Og så begynte festen og gleden.

Stian Kilde Aarebrot

Areopagosprest, forfatter og leder av praksisnettverket Etter Kristus

Musikk: PawnShop kings – "Joy To The World"

Skog