Hopp til innhold

Morgenandakten onsdag 21. oktober

Et judaskyss

Odd Eidner
Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde

Har du hørt uttrykket "judaskyss"? Vet du hva det betyr?

Denne uka tar jeg for meg noen dagligdagse uttrykk som har sitt utspring i Bibelen. Et "judaskyss" er et sånt uttrykk. For å forstå hva det betyr, må vi gå til Det nye testamente, og til fortellingen om Jesu siste dager.

Jesus forberedte disiplene sine på at han kom til å dø, da det nærmest seg den tredje påska de skulle feire sammen med ham. Disiplene reagerte med sjokk og vantro, og de prøvde å snakke ham fra det.

Men èn av de 12 disiplene, Judas Iskariot, han la en slu plan. Han gikk til fienden, som var overprestene og de skriftlærde, og sa: "Hva vil dere gi meg for å utlevere ham til dere?" Han så på muligheten til å få litt fortjeneste.

Judas fikk 30 sølvpenger i belønning. Og så tipset han dem om at Jesus kom til å oppholde seg i Getsemane-hagen på skjærtorsdag kveld. Mens Jesus kjempet en bønnekamp for å overvinne frykten for døden, så sovnet disiplene fra det hele. Det var ikke mye hjelp og støtte å få fra dem.

Plutselig kom en stor flokk med soldater for å ta Jesus til fange. Og midt i flokken var Judas. Han hadde gjort en avtale med dem, for at de skulle vite hvem av dem som var Jesus. Han hadde sagt til soldatene: "Den som jeg kysser, han er det. Grip ham!" Og Judas gikk straks bort til Jesus og sa: "Vær hilset, Rabbi!" og kysset ham. Men Jesus sa til ham: Judas, forråder du Menneskesønnen med et kyss?!

Slik var det, i Getsemane-hagen, på skjærtorsdags kveld, at uttrykket «Judaskyss» oppstod. Det brukes i overført betydning om en forræderisk handling som virker vennskapelig. Et kyss er jo i utgangspunktet noe godt og tiltrekkende. Men et "judaskyss" smaker ikke godt – det er et falskt bedrag som brukes for å skade andre mennesker.

Navnet «judas» er også blitt ensbetydende med "en forræder". Og de pengene som Judas fikk for å angi sin Mester, er blitt hetende "judaspenger" eller "blodpenger". Det betyr ei belønning for et forræderi.

Personen Judas er en tragisk skikkelse i Det nye testamente. Kanskje hadde han en tanke om at han ville hjelpe Jesus – på sin måte. Men han oppdaget snart at det bar galt av sted.

Da han så at Jesus ble dømt til døden, gikk han tilbake til overprestene med de 30 sølvpengene og sa: "Jeg har syndet da jeg forrådte en uskyldig og sendte ham i døden!" Så kastet han pungen med sølvpengene inn i tempelet, og gikk bort og hengte seg. Det ble den tragiske utgangen av et "judaskyss".

Odd Eidner

Musikk: Stein Torleif Bjella - "Helsing Judas"

Skog