Hopp til innhold

Morgenandakten onsdag 10. juni

Å hvile i Guds hånd med alle våre feil og mangler

Barbro Wiig Sulebakk
Foto: Øyvind Ganesh/Ganesh foto

Er jeg god nok for Gud som jeg er? Alle kommer vel til himmelen uansett? Eller? Hva vil du helst høre? Hva vil du jeg skal si? Bare kjør på og gjør så godt du kan.. det går nok bra for oss alle til slutt! Vi trenger ikke Jesus, alle er god nok. Er det det du vil høre? Er det lettest å høre?

Ingen er god nok – det er det jeg faktisk tror! Ingen!

Jeg nynner på den gamle salmen.. kanskje kjenner du den igjen du også? Den med de viktige ordene;

Ren og rettferdig himmelen verdi er jeg i verdens frelser alt nu.

Ordet forkynner at mine synder kommer Han aldri i mer i hu.

Ordet forkynner.. Og jeg tror de gamle ordene står fast til evig tid. Ordene om at ingen kan finne veien til himmelen på egen hånd. Ordene om at ingen er perfekte, flinke nok eller gode nok. Ordene som er utfordrende, vanskelige, lette og gode på en gang.

For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den enbårne. Står det i bibelen.. For at hver den som tror på han – ikke skal gå fortapt men ha evig liv.

Jeg kan prøve alt jeg kan, kjemper meg frem, jobber døgnet rundt og dele alt jeg har med de fattige. Lese bibelen fra perm til perm 100 ganger. Beklager. Det hjelper ikke – det er ikke godt nok - jeg er ikke god nok! Ingen er det!

Den som tror på han leste vi.. tror! For meg er det faktisk enklere enn å prøve å klare det selv. Å tro er for meg å la Gud ta hånd om livet mitt. Bare si; Her er jeg Gud, her er mitt liv. Tro og tvil, feil og mangler, gleder og sorger.. Ta det du – Alt sammen!

Heldigvis er ikke Gud på jakt etter de perfekte menneskene. Da hadde Han gått fort forbi meg. Han stopper alltid ved de menneskene som feiler – de som ligner på meg og deg. De som stadig tar på seg en maske for å skjule sitt egentlige jeg, de som jukser litt og noen ganger tar en "på kanten" lettvinn løsning eller ett par hvite løgner.

I Bibelen leser vi mange steder om hvordan Jesus møtte mennesker som virkelig fortjener merkelappen "Langt fra god nok". Tenk på Peter som nektet for at han kjente Jesu da han trengte han som mest, tenk på Tomas tvileren og tyven Sakkeus som brukte all sin tid på å lure penger fra folk ved byporten i Jerico.

Og så husker du kanskje røveren på korset som bad Jesus om å huske på han når han kom til sitt rike. Alle disse menneskene fikk livet sitt forandret i møte med Jesus. Ikke fordi de fortjente å møte Gud eller fordi de var spesielt flinke, gode, mer verdifulle eller bedre enn andre mennesker, men kun fordi de ønsket å være nær Jesus. Tro.

Gud ønsker å møte oss mennesker og elske oss der vi er i livet. God nok for Gud som vi er og med Jesus i hjerte!

Barbro Wiig Sulebakk

Musikk: IMI-kirken - "Ren og Rettferdig"

Skog