Hopp til innhold

Morgenandakten mandag 8. juni

Elsket for den jeg er

Barbro Wiig Sulebakk
Foto: Øyvind Ganesh/Ganesh foto

Jeg hørte en gang om et gammelt ektepar som hadde Janteloven malt i rosemaling over sengen sin Du skal ikke tro du er noe!

I våre dager er selvutvikling et ord vi hører stadig oftere. Det finnes et rikt utvalg av kurs man kan velge mellom, der målet er å forsøke å lære nye metoder for å utvikle seg selv og sitt eget potensiale maksimalt. Via TV, internett og i ukeblader kan man lett se at egoførstørring..

Jeg er, er sterkt rådende i vår tid. Det er langt herfra til rosemalingen over dobbeltsengen…men midt mellom der et sted er det spennende,- men akkurat der kan det også være utfordrende og vanskelig.

Jeg håper du vet at du er verdifull. At du er unik, og viktig. At du er noe.. god nok, som du er! Gud har skapt deg i sitt bilde, han elsker deg, og har mer tro på deg enn noen andre har. Han har lyst til å bli involvert i livet ditt. Jeg tror du trenger han, selv om du noen ganger føler at du fikser det meste på egen hånd.

Det er fint og viktig å ta hensyn til seg selv, utnytte eget potensiale, oppdage nye sider ved seg selv, trene og våge å møte nye utfordringer i livet. Men det blir galt dersom fokuset på selvrealisering stjeler all din oppmerksomhet, dersom du kun makter å se og tenke på hvordan du selv har det, dersom du ikke klarer å løfte opp mennesker rundt deg, bruke tid på andre, og dersom du ikke trenger andre guder enn deg selv.

For Gud er du noe, - du er god nok. Ikke fordi du gjorde alt rett, fordi du er så flink, så rik, eller så vellykket.

I Bibelen står det: "Herren din Gud er hos deg, en helt som frelser. Han fryder og gleder seg over deg og viser deg på ny sin kjærlighet. Han jubler over deg med fryd." Sefanja 3,17

Du er elsket for den du er. Du slipper alle krav og kan hvile i Guds favn.

Det er ikke slik at vi må forstørre oss selv og bli bedre for å bli elsket av Gud. Vi er elsket fra evighet av og vi vil alltid være det. DU er elsket. DU er ønsket. God nok. Men vi trenger Han som alltid er hos oss, han som kan frelse.

Kanskje jeg skal male litt.. tror jeg har lyst å prøve meg på rosemaling. Med store tydelige bokstaver skal jeg pynte litt over sengen vår, en liten stille protest mot den gamle loven, og samtidig viktige ord med evighetsbetydning; Jeg er - god nok ..for Jesus.

Barbro Wiig Sulebakk

Musikk: Ragnhild og Arvid Pettersen - "Som når et barn kommer hjem"

Skog