Hopp til innhold

Morgenandakten mandag 23. april

Det kristendommen handler om

Jens Bjelland Grønvold
Foto: Tom Øverlie / NRK

Matteus 6, 21 Matteus 7, 2

Hvorfor skal jeg være kristen?

Jeg skjønner godt at du spør. Det er mye tro å velge mellom, og ikke lett finne noe man helt kan stå inne for. Kanskje er du døpt, men usikker på om du vil kalle deg kristen likevel. Kanskje er hele trosgreia litt fjern for deg. Men uansett ståsted, handler tro om å søke meninga med livet. Og det vil jeg tro vi alle gjør.

Det er umulig å skille troa mi fra det livet jeg har levd. Og jeg har blant annet studert religion i India og bodd i Mexico. Jeg har jeg sett så mye levende tro og kjærlighet utenfor kirka og såpass mye rart innafor, at jeg ikke er så opptatt av religiøse merkelapper lenger. Når buddhisten Dalai Lama og erkebiskopen Desmond Tutu kan finne sammen og skrive bok om meninga med livet, tenker jeg at det finnes noe ved våre liv som er større enn hva en religion kan ta monopol på.

Samtidig vet jeg godt hvor jeg hører til. Da jeg vokste opp hadde jeg en boks stående på rommet med mannakorn. Det var små kort med setninger Jesus har sagt. Mange av mine favoritter var fra Bergprekenen. Der hvor skatten din er, vil også hjertet ditt være. I samme mål som dere selv måler opp med, skal det måles opp til dere. For meg ble Jesu ord ledestjerner. Gud har alltid vært der for meg. Det har alltid vært en himmel spent over livet mitt.

Så hvorfor skal du være kristen? Vel, jeg kan vise deg den kristne troas innsikter i livet. Men det er like umulig å pushe noen til å tro som det er å tvinge noen til å elske. Derfor svarer jeg: Vær kristen om det gir deg mening.

Om troa på Jesus gir deg en grunn til å stå opp om morgenen, om du opplever at stillheten i kirkerommet bringer sjela di nærmere Gud. Om det å tenne et lys i lysgloben sier det du ikke får sagt med ord, om nattverden på merkelig vis alltid gir deg humøret tilbake. Om samværet med de andre på babysangen eller pensjonisttreffet eller den stille stunda med aftenbønn inni deg før du sovner er det som gjør det – akkurat hva det er som er treffpunktet, skal du få fortelle selv.

Kristne er like forskjellige som alle andre slags folk. Men hvis det på noe vis gir deg mening, og du er komfortabel med det, så håper du vil kalle deg kristen.

Men mer enn hva du kaller deg, håper jeg du på livets vei finner det kristendommen egentlig handler om: Kjærlighet. Livsglede. Fred. Ha en fin dag.

Jens Bjelland Grønvold

prest og programutvikler for ungt lederskap i Norges KFUK-KFUM

Musikk: Kari Bremnes – "Lite barn som kommer"

Skog