Mine penger

Pensjonert diakon Ingvald Torvaldsen fra Sandefjord har ”Jesus, det eneste” som sin favorittsalme - her med gruppa Capella.

Capella
Foto: Fra platecover

Vi fortsetter vår vandring i kirkeåret, og 2. søndag etter pinse handler det om rikdom. Men hva kan salmene lære oss i en tid det snakkes om reallønnsvekst og kjøpefest? Har vi noe å lære like før feriepenger og skattepenger fosser inn på kontoen?

Cornelis Vreeswijk

”Salmer til alle tider” starter med Cornelis Vreeswijk. Salme er det nok ikke, men du verden hvor viktig budskapet er i sangen ”En fattig trubadur”. Så følger en keltisk salme som kanskje kan provosere litt for den som er glad i litt velstand. Salmens tittel er ”Alt er ditt”.

Salmeforfatter Liv Nordhaug har skrevet en salme som hun har formulert som en bønn: ”Vår far, vi må bekjenne”. Mitt i vår velstand glemmer vi den fattige verden, og oppfordringen til å dele får vi også i salmen ”Kjære Gud, når eg bed”. Men ”Salmer til alle tider” blir ikke en moralsk pekefinger. Vi blir gjennom Lina Sandels salme ”Jag kan icke räkna dem alla” oppfordret til å takke! Velstand kan gjøre oss blind for alt vi har å takke for, og så handler det ikke bare om vår rikdom. Tenk bare på salme ”Gud du er rik”.

Min salme

”Min salme” hentet fra avisen Vårt Land, og denne uka er turen kommet til pensjonert diakon Ingvald Torvaldsen fra Sandefjord. Hans favorittsalme er ”Jesus, det eneste”, og han sier:

”Det er veldig mange fine salmer, men denne salmen knytter jeg til min mor. Hun var litt av en sangfugl i hjemmet vårt, så den har jeg fått inn med morsmelka. Salmen fulgte henne så lenge hun levde. Da hun døde, sang jeg den som en siste hilsen til henne i Vestre Moland kirke i Lillesand.

Siden har jeg brukt den mye i mitt yrke som diakon. Den ble inngangsporten til samtale om tro for mange mennesker, mange av dem stod i store prøvelser. Jesu navn er en ballast i seg selv, både i livet og døden. Det er det eneste vi har, og det er alt vi trenger. Navnet er fylt av kjærlighet, nåde, sannhet og makt som det står. Elementer som holder livet igjennom.

Salmen synges i programmet av Capella.

Forrige salmenøtt

Riktig svar sist uke skulle være den gamle dåpssalmen ”Å, la din Ånd nå med oss være”. Vinnere av salmekruset ble:

Bertha Breimoen fra Kvinesdal, Steinar Årdal fra Fetsund og Arja Olsen fra Alta.

Ny salmenøtt

Fra hvilken salme er strofen ”bankande i barm” hentet?

Send inn svaret ved å klikke her