Hopp til innhold

Lær av munkene

Vi har noe å lære av munkene. Vi har noe å lære av mange flotte mennesker både i vårt eget land og utover jord, som gir hele sitt liv til Gud, sier Leif Magne Helgesen.

Leif Magne Helgesen
Foto: Henning Vik / WestFoto

Teksten er hentet fra 1. Pet. 5,8-11.

For noen år siden jobbet jeg i det konfliktfylte Balkan for Kirkens Nødhjelp. En av de oversettelser av ordet Balkan jeg fikk fra lokalfolket, var; ”blod og honning”.

Det sier noe om dette vakre landområdet, som er preget av en usikkerhet for fremtiden.

Jeg har mange ganger besøkt munkene i det serbisk-ortodokse Decani klosteret, vest i Kosovo. Munkene lever enda bak internasjonale militære sperringer.

Konflikten er ikke over.

Vi har fremdeles en jobb å gjøre, både gjennom bønn og handling for fred i Kosovo, - og andre spente områder på Balkan.

I samtale med munken Arsenie sa han det slik:

- For det spirituelle liv i klosteret er dette en god tid. For noe av det en munk må fokusere på er døden. Vi må aldri glemme at vi skal dø, og gå over til en annen sfære. Vi er ikke redde for døden. Vi er redde for synden, og for å dø uten å være klar.

De ortodokse munkene har en tradisjon om å be en bønn; ”Jesus bønnen”. Den kommer fra klosterhalvøya Mont Athos utenfor Tessaloniki i Hellas.

Bønnen er enkel og skal følge med i pusten samme hva munkene gjør, på innoverpust og utoverpust, enten de maler ikoner, spiser, jobber på jordet, vasker, leser.

Bønnen er bare en liten setning, men med stor kraft i seg siden den retter seg til Guds egen sønn. Den lyder slik:

”Herre Jesus Kristus, forbarm deg over meg”. Og munken Arsenie fortsetter:

- I begynnelsen er det vanskelig å male detaljerte ikonmalerier samtidig som vi hele tiden skal be en lært bønn, men etter lang tid med øvelse glir bønnen av seg selv i takt med vår egen pust. Det å utvikle denne form for åndelig liv krever tålmodighet, men når vi gir vårt munkeløfte lover vi å be Jesus bønnen hva vi enn gjør. Det er ikke alltid like lett. Vi prøver, men svikter ofte og må jobbe oss tilbake.

Vi har noe å lære av munkene. Vi har noe å lære av mange flotte mennesker både i vårt eget land og utover jord, som gir hele sitt liv til Gud.

Vi mennesker vil ofte svikte og sovne, slik som disiplene i Getsemanehagen.

Jesus ber oss våke. Men vi svikter. Igjen og igjen. Likevel, kan vi hvile og la pusten rolig følge bønnen

Vi er tegnet med korsets tegn i vår dåp.

Selv om livet i perioder kan være vondt, selv om vi også svikter, både Gud og mennesker, kan vi ta med oss løfte fra 1.Petersbrev:

- All nådes Gud, som ved Kristus har kalt dere til sin evige herlighet, han skal utruste dere, gi dere kraft og stryke og stille dere på fast grunn. Makten er hans i all evighet. Amen.

Skriv til Leif Magne Helgesen.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører Skruk i ”Kyrie” av Iver Kleive.

Hør andakten 25. februar 2008

Skog