NRK Meny
Normal

Kall til tjeneste

Denne uke samtaler sentrumsprest Per Arne Dahl med komponist Per Tveit, som har multippel sklerose (MS). I dag om å være kalt til tjeneste av Gud.

Per Tveit og Per Arne Dahl
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Denne uke samtaler sentrumsprest Per Arne Dahl med komponist Per Tveit, som har multippel sklerose (MS).

Per Arne Dahl: Det er juli. Noen er glade og takknemlige. Noen er sorgfulle og fortvilet og får rett og slett ikke varme og glede inn i kroppen. Og her sitter vi, da, Per, to 50-åringer, so har opplevd både gode dager og vriene dager i livet. Du har jobbet som musiker og komponist hele livet. Nå var det ganske strevsomt å komme hit, for du strever med kroppen din.

Per Tveit: Ja, jeg sliter med MS og må bruke stol og bil og alt mulig rart og opplever å komme inn i studio her. Og så er det jo ikke akkurat bygd for sånne som meg, da.

Dahl: Men nå sitter vi her da, Per, for å åpne Bibelen sammen med lytterne denne juli-uka. Og vi har et oppriktig ønske om å dele livets ord i en sårbar verden, og vi begynner med en spennende tekst fra en av de frodigste karene i Deg gamle testamente, fra Jeremias, hvor han forteller om sin start på sitt livs uke:

Herrens ord kom til meg, og det lød så: Før jeg formet deg i mors liv, kjente jeg deg. Og før du ble født, helliget jeg det til profet for folkene. Men jeg svarte: Å, Herre Gud, jeg duger ikke til å tale, jeg er så ung! Da sa Herren til meg: Si ikke at du er ung, for jeg legger mine ord i din munn.

Per, hva var det beste du hørte i denne teksten?

Tveit: Det var blant annet starten som oser av trygghet. Hvis vi virkelig tror på Guds eksistens, og kan høre at han kjente oss fra før vi ble formet i mors liv, - hva reagerte du på da, forresten?

Dahl: Nei, synes at det var på en måte basisen. Men så er det tydelig her at Jeremia er veldig ærlig, da. For Gud kaller han jo. Og det skulle man tro var litt stas, da. Oi, takk skal du ha Gud, at du kan bruke meg! Nei, det er ikke sånn han reagerer. Hvordan er det han reagerer, Per?

Tveit: Jeg er for ung. Det kunne like gjerne vært en annen person som hadde svart: Jeg er for gammel! Eller han kunne svart: Jeg er for travel! Jeg er midt i studiet mitt! Jeg har eksamen liggende rett foran meg!

Dahl: Eller som kollegaen hans, Jesaja, sa: Jeg er for ond! Urein, jeg duger ikke til å være en medhjelper for deg!

Tveit: Eller Moses som var deprimert og stamma seg i hjel omtrent!

Dahl: Jeg er for tung i tale og tung i mæle, sa han. Og det er det spennende her: Gud kaller, fordi han har tro på mennesker! Og så kommer vi med vegringene og unnskyldningene. Men Gud gir ikke opp. Han kommer med løftet! Og så ser vi at Jeremia, han går, og han tar tak i utfordringene.

Tveit: Og så får han jo lagt ordene i sin munn. Det hadde vært noe det!

Dahl: Se, jeg legger mine ord i din munn. Sa han, og det er et løfte som gjelder oss alle. Gud er med oss når vi stiller opp for ham.

Skriv e-post til Per Arne Dahl her.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører Per Tveits egen komposisjon til Eivind Skeies tekst, ”Du går omkring”, framført av Mannsambandet.

Andakt 07.07.08 ved Per Arne Dahl og Per Tveit