Teksten er hentet fra Apostelgjerningene 4, 21-28.
Sangen har spilt en stor rolle i mange folkebevegelser som vil forandre samfunnet med fredelige midler.
Arbeidersangene, frihetssangene og salmene under krigen, fredsvisene mot atomvåpen og ”We shall overcome” i borgerretskampen i USA. Noen ganger ser vi at åndsmakt er sterkere enn trusler og verdslig makt.
De baltiske landenes frigjøringskamp hadde sin viktigste arena i de store sangfestivalene, der sangene om frihet, Gud og fedreland etter hvert forente de tre frihetselskende folk og gjorde dem sterke. ”Den syngende revolusjon” ble den kalt. Den hadde sitt forbilde i det som er fortalt i Apostlenes gjerninger.
En farlig bevegelse er i gang i hovedstaden. Jerusalems høye råd samler seg til rådslagning.
Tilhengerne av den nye bevegelsen sies allerede å være over fem tusen menn. Rådsherrene og folkets eldste trodde det som skjedde på pinsedagen ville gå over, at folket ville lyde sine ledere og ikke ha noe med den nye læren å gjøre. De var oppbrakt over at de lærte folket og forkynte de dødes oppstandelse, fordi Jesus var oppstått.
De bestemmer seg for å arrestere to av lederne og forsøke å forby den nye bevegelsen. De forhører Peter og Johannes og forbyr dem å tale mer i Jesu navn.
Det er en kinkig sak for folkets ledere. For det er en lam mann som nå løper frisk omkring sammen med Peter og Johannes. Og det er ikke mulig å nekte for at det var disse to som har gjort mannen frisk.
Og folket liker naturligvis det de ser. De vil ikke kritisere dem for en velgjerning mot en syk mann, og de kan ikke godt nekte faktum. Her er gode råd dyre.
De prøver å få dem til å tie, men de svarer: ”Dere får selv avgjøre om det er rett etter Guds vilje å lyde dere mer enn ham. Men vi kan ikke la være å tale om det vi har sett og hørt.”
Så truet de dem enda mer, men lot dem gå. Og legen Lukas angir følgende grunn når han beretter om det i Apostlenes gjerninger (kap 4) ”For de fant det ikke mulig å straffe dem så lenge hele folket priste Gud for det som var skjedd. Mannen som ble helbredet ved dette under, var jo over førti år” Apg 4,21-22.
Kraften i de troendes bønn og lovsang skal vi løfte frem i dag. Tenk på hvilken rolle den kristne sangen har spilt i brytnings- og vekkelsestider. Den åpnet fengslets porter for Paulus og Silas. Den brakte reformasjonens budskap til folket.
I den store vekkelsen i England som senere ble kalt den metodistiske vekkelse var det ikke bare John Wesleys forkynnelse som var viktig, men Samuel Wesleys sanger. Fra Sverige kjenner vi både Rosenius forkynnelse og Ahnfeldts og Lina Sandells sanger.
Lite påaktet er den syngende revolusjon som kulminerte denne våren på Madagaskar med at den gamle diktator Didier Ratsiraka måtte forlate landet og overgi makten til den demokratisk valgte presidentkandidaten Marc Ravolomanana.
I flere uker møttes en folkemengde på mer enn halv million mennesker til sang og bønn og folkelig motstand i hovedstaden Antananarivo. Deres krav var sannhet, integritet og rettferdighet.
Også her kunne journalister og observatører undrende se at hæren ikke ville la seg bruke mot folkemassene. ”de fant det ikke mulig å straffe dem så lenge hele folket priste Gud..”
Og da kampen var over, og de nye ministrene skulle innta sine kontorer, ble man igjen overrasket. For først skulle hvitkledde hyrder, kvinner og menn fra vekkelsesbevegelsene med bønn og sang rense lokalene og innvie dem i Jesu navn.
Hører du den hemmelige sangen?
Røster som forenes til et kor?
Ser du hvordan jordens folk og stammer
samles til et folk som ber og tror?
Vil du sende e-post til Jan Gossner, kan du gjøre det her.