Hopp til innhold

Ikke en spurv til jorden

Det vrimler av spurver overalt. Ikke en av dem faller til jorden uten at Gud er der. Håret på våre hoder vokser av seg selv og faller av uten at vi vil det, forteller Dag Aakre.

Dag Aakre
Foto: Per Frogner

Teksten er hentet fra Matt. 10, 28-31.

En dame jeg kjenner har funnet sitt favorittvers i bibelen. Det er der Jesus sier at Gud holder rede på hvert hårstrå vi har på hodet. Hun er sikker på at Jesus mente det helt bokstavlig. Derfor slår hun hendene sammen og jubler: Tenk for en fantastisk Gud vi har!

Jeg har lest at antall hodehår på et menneske varierer mellom 88.000 og 140.000. Det er en anselig mengde strå. Poenget med at Gud holder tellinga er ikke å vise at han er god til å regne. Dette er en sterk forkynnelse av Guds omsorg og nærhet. Gud bryr seg om skaperverket og menneskene. Gud er så nær våre liv at selv den minste detalj hviler i hans omsorg.

Det var en presset situasjon da ordene falt første gangen. Disiplene i Jesu følge var redde, og de hadde god grunn til det. Vandringen i med Jesus var krevende og farlig. De møtte ikke bare begeistring. De møtte også motstand og forakt. Jesus snakket mye om døden. Selv hadde de lyst til å leve. De trengte trøst. Jesus så det og møtte deres behov.

Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen, sa Jesus. Selges ikke to spurver for en skilling? Og ikke én av dem faller til jorden uten at deres Far er der. Ja, hvert hårstrå dere har på hodet, er talt. Så vær ikke redde! Dere er mer verd enn mange spurver.

Vær ikke redde. Går det an å si det samme til urolige hjerter i dag? Selv vi som lever i et rolig hjørne vet at verden er et utrygt sted. Det er mye å være redd for. Kropp og helse. Ensomhet og alderdom. Barna som skal vokse opp og arve jorden etter oss. Grunnen under føttene våre er ikke fast og stø. Alt kan rase. Livet er skjørt.

Når Jesus snakker til urolige hjerter, forteller han om fuglene under himmelen og hårene på hodet. Det er som han sier at trøsten og svaret ligger nærmere enn du tror. Midt i din usikre hverdag kan du hente liv og håp fra de små tegn.

Spurven. Den som det vrimler av overalt. Ikke en av dem faller til jorden uten at Gud er der. Håret på hodet. Det som vokser av seg selv og faller av uten at vi vil det. Hvert hårstrå har Gud talt.

Det finnes 1000 grunner til å være redd. Men det finnes en eneste grunn til ikke å være det: Vi har en Far i himmelen bryr seg om skaperverket og menneskene. Han er så nær våre liv at selv den minste detalj hviler i hans omsorg.

Hvis noe eller noen skal fryktes, er det Gud alene. For hans nåde er så overveldende og hans nærvær så intenst at det skremmer. Intet er skjult for hans blikk. Alt hviler i hans hånd.

Skriv e-post til Dag Aakre her.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører Merete Føyen Arnevåg i sangen "Ikke en spruv til jorden" - med tekst av Ingeborg Prytz Fougner og melodi av Sigurd Lunde.

Hør andakten 20. juli.

Skog