Hopp til innhold

Frels oss fra det onde!

Påske er oppgjør, rettsoppgjør mellom det onde og det gode, Guds rike og vårt. Gud har bestemt at det skal blod til, sier Marie Aakre.

Marie Aakre
Foto: Helge Helgheim / NRK

Påsken er her. Et blodig drama som kan måle seg med den sterkeste påskekrim. Den har alle ingredienser av svik, vold, tortur, forhør, fortvilelse, dødsangst, alenehet og korsfestelse. En uskyldig religiøs kjendis dolkes i ryggen og dømmes av feige politiske ledere, kirkens ledere og folket.

Det som skjedde på Golgata er oppfyllelsen / innfrielsen av den gamle ordre om å stryke blod rundt døra, uskyldig blod rundt hjem og familier en gang i året. Guds krav om forsonende blod som beskyttelse mot ondskap.

Men blodet skal være det merke som viser hvilke hus dere er i.

Når jeg ser blodet vil jeg gå forbi. Dette skal dere ha som lov for dere og deres etterkommere til evig ti.

Frels oss fra det onde!

Det var han som ble drept som lærte oss den bønnen.

Jeg synes faktisk ikke det er vanskelig å tro på det onde. Jeg synes jeg ser det over alt, i eget liv og hos andre, og jeg tåler egentlig mindre nå enn da jeg var ung. Jeg tåler ondskap dårligst når barn blir utsatt, krenkes, misbrukes, sviktes, eller når mennesker i stor avhengighet og hjelpeløshet rammes.

Påske er oppgjør, rettsoppgjør mellom det onde og det gode, Guds rike og vårt. Blodoffer har kostet masse gjennom historien, men så skjer det altså for siste gang for alle, den virkelige påskekrimmen, og kontakten mellom himmel og jord gjenopprettes.

Det må blod til for at vi skal møte Gud, det har han bestemt.

Frels oss fra det onde!

- I meg selv tenker jeg nå, mine svik og min egen begrensning, jeg vet jo om det.

Det er fortsatt påske en gang i året, og min og din åndelige lengsel kan igjen få ekstra oppmerksomhet. Jeg gleder meg til fjellkirka på skjærtorsdag. Mitt påskeoffer er ikke større enn å be denne bønnen igjen, Frels meg fra det onde, for riket er ditt.

Det koster ikke mer enn å erkjenne mitt behov for forsoning enda en gang, og takke for at blodet er nok, for meg og oss alle, alltid. Egentlig er det en gåte for meg å forstå at det er så vanskelig å erkjenne behovet. Nådens rom drar stadig på meg.

Det er så trygt at det er ikke er jeg, men han som kan frelse fra det onde!

God påske!

Skriv e-post til Marie Aakre her.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører Evie i sangen ”Blodet vil aldri miste sin kraft”.

Hør andakten 30/3.

Skog