Hopp til innhold

Det åpne kirkerommet

Det er på tide å kvitte seg med den sosiale kontrollen som holder noen borte fra Guds hus, sier ukas andaktsholder Eilev Erikstein.

Velkommen hele døgnet!
Foto: NRK /Jørgen Pettersen

Det var gravferd. Gamle Olav var død. Presten tegna et fint bilde av hederskaren. Men lot det skinne igjennom at noen flittig kirkegjenger hadde Olav aldri vært.

Da kom det knapt hørbart fra en sønn på første benk; - Han hadde ikke kommet i dag heller om vi ikke hadde båret ham.

Siste kirkeferd går vi ikke sjøl. Første gang som dåpsbarn, blir vi også båret. Men mellom fins det mange muligheter.

I dag handler teksta om at vi skal bli tatt imot, når vi kommer til Guds hus med bønnene våre.

I Kongeboka i Det Gamle Testamentet står det: "Når dei så kjem og ber fram bønene sine, med augo vende mot dette huset, så må du høyra dei i himmelen, der du bur, og gjera alt det dei ropar til deg om."

Kirker fins overalt i landet vårt. De står der og ønsker alle folk velkomne. Her kan alle tenne sine lys, delta i bønnene og ta del i nattverden. Gud er raus i sin invitasjon og skjenkeløyvene er utvida. Stadig blir en invitert på brød og vin.

Eilev Erikstein

Ukas andaktsholder, diakon Eilev Erikstein.

Foto: Ivar Solbu

Men jeg trur det fins en skjenkekontroll i mange hoder. En kontroll som forteller oss at vi ikke er verdig til knele ned ved Herrens bord - eller i hele tatt ta del i det kristne fellesskapet.

Det er på tide å kvitte seg med både skjenkekontrollen - og andre former av sosial kontroll som holder noen borte fra Guds hus!

Kanskje er det litt flaut å si at en trur på Jesus? Politisk korrekt er det vel strengt tatt ikke!

I forbindelse med lanseringa av boka si om ”Josef” nå før jul, ble Ole Paus spurt av Dagbladet om hvilket forhold han hadde til kristendommen:

- Jeg betrakter meg som kristen, hvor politisk ukorrekt det enn måtte lyde. Kristendommen er hjørnesteinen i hele vår kultur. For meg handler juleevangeliet om at det mest sårbare i verden, et nyfødt barn, overvinner verdens mektigste militærmakt. Påskeevangeliet handler om at livet overvinner døden."

Så langt Ole Paus. Gjennom Kristus ble vi alle verdige til å ta del i fellesskapet. Han bar bort alle våre synder. Hans nåde bærer i liv og død. Gud er bare et par små Kyrie Eleison unna. Herre miskunne deg over meg

Gud er svak for oss mennesker! Kanskje fordi et hvert menneske ligner ei bønn!

Skog